شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار وزیر نیرو درباره بحران بی‌آبی

 

در پی انتشار گزارش شرایط وضعیت آب در ایران، رضا اردکانیان، وزیر نیرو،  بار دیگر نسبت  به بحران بی آبی  هشدار داد.

در تیرماه  ۱۳۹۳ خورشیدی، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی ایران را در فهرست  ۲۴ کشوری که وضعیت آب در آن‌ها خطرناک است، قرار داد.  این روزنامه بحران آب در ایران را ناشی‌ از برنامه‌ریزی نادرست در دوران جمهوری اسلامی اعلام کرد.

حال بار دیگر کارشناسان با انتشار گزارشی به شرایط بحرانی آب ایران اشاره کردند. براساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری ایسنا، به‌ گفته‌ی کارشناسان مصرف آب کشور باید از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد. در حال حاضر ۲۵ درصد منابع آبی کشور بدون منبع درآمدی بوده و این در حالی است که باید این عدد زیر ۱۵ درصد باشد در نتیجه این مساله یک خطر جدی برای بی آبی ایران محسوب می‌شود.
براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت نیرو، میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است و این نشانگر این است که  بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی روبرو هستیم دور  هدر می رود.
این گزارش همچنین به میزان بارش در طول سال پرداخته و گفته است: «۱۰ درصد بارش مستمر در طول سال منجر به تامین ۲۰ تا ۲۵ درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود و میزان آب تجدیدپذیر در سطح کشور ۱۱۴ میلیارد مترمکعب بوده و از مجموع آب مصرفی در کشور ۹۰درصد آن در روستاها مصرف می‌شود و ۹۴درصد از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور هم مرتبط با بخش کشاورزی بوده است.»
در پی انتشار گزارش شرایط وضعیت آب در ایران،  رضا اردکانیان بار دیگر نسبت  به بحران بی آبی  هشداد داد و اعلام کرد: «در بخش های نظیر کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست در سال جاری آبی یعنی تا پایان شهریور۱۳۹۷، با مضایقی مواجه خواهند شد اما سعی خواهیم کرد که پس از تسهیم عادلانه کم‌آبی چنانچه بخشی با کاهش بیشتری مواجه بود براساس ضوابط و مقررات بتوانیم منابع مالی مورد نیاز و خسارات مربوطه را جبران کنیم.»
به گفته‌ی اردکانیان،  برای حل مشکل بی آبی در این زمان تدبیر دولت آن است که با تامین آب شرب از مردم بخواهند که درچنین شرایطی که شرایط طبیعی از نظر میزان بارشها نیست، از اسراف آب بپرهیزند چراکه کشاورزان در حاشیه شهرها با مشکلات جدی از نظر تامین آب و کشت و استمرار معیشتشان مواجه اند، اما در همان شهرها تا چند برابر الگوی متعارف مصرف شاهد مصرف آب شرب و بهداشت هستیم.
در آخرین جلسه شورای عالی آب، به موضوع باروری ابرها و نیز استفاده از منابع آب ژرف توجه و قرار شد که این دو موضوع در دستور کار جلسات کمیته تخصصی شوراها قرار گرفته شود تا امکان تأمین آب از اینگونه روش‌ها نیز مورد بررسی قرار‌گیرد.
براساس شاخص مؤسسه بین‌المللی مدیریت آب، ایران در وضعیت بحران شدید آبی قرار دارد و برای حفظ وضع موجود خود تا سال ۲۰۲۵، باید بتواند ۱۱۲ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید که این مقدار، با توجه به امکانات و منابع آب موجود، غیرممکن به نظر می‌رسد.
شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، چندی پیش، آخرین وضعیت بارش کل کشور را از اول مهر۹۶ تا پایان این ماه، ۷/۵ میلی‌متر بارش اعلام کرد و گفت: «با توجه به این‌که میانگین بارش بلندمدت کشور در مهرماه، ۷/۲ میلی‌متربود، بارش مهر امسال نسبت به بلندمدت، ۴/۴ درصد افزایش یافت.»
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More