شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت کشور: از آمار خودکشی بازداشت‌شدگان بی‌اطلاعیم

 

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، در نشست خبری که روز شنبه ۲۳ دی‌ماه  برگزار شد، از تعداد بازداشت‌شدگان تجمعات اعتراضی اخیر که دست به خودکشی زده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سلمانی درباره‌ی دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت‌شده گفت: «مقرر شده‌ است وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش، این مسأله را پی‌گیری و متناسب با آن اقدام کنند».

سخنگوی وزارت کشور با تأکید بر «حقوق مردم»، افزود: «نگاه وزارت کشور این است که افراد با سلایق مختلف، این حق را داشته باشند که مطالبات خود را اعلام کنند».

در همین رابطه، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به این‌که پی‌گیر موضوع خودکشی بازداشت‌شدگان تظاهرات اخیر است، افزود که منتظر گزارش مقامات مسؤول در این‌ زمینه است.

مطهری در این باره گفت: «به ما گفتند یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان خودکشی کردند و بنا شد که گزارش دقیقی به ما بدهند که فعلاً منتظر آن گزارش هستیم».

در اعتراضات اخیر که ۱۰ روز به طول انجامید، دست‌کم ۳۷۰۰ نفر، ازجمله ۱۰۰ دانشجو، بازداشت شدند. دست‌کم ۲۵ نفر هم در جریان این اعتراضات، کشته شدند.

مقامات ایران، تاکنون مرگ دو نفر از معترضان را در بازداشت، تأیید کرده‌ و گفته‌اند که این افراد، دست به خودکشی زده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل، اما در گزارشی، تعداد کشته‌شدگان در بازداشت را ۵ نفر اعلام کرده است.

محمد جواد منتظری، دادستان کل ایران، روز پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را که در زندان اوین جان خود را از دست داده، «معتاد» خوانده است.

منتظری همچنین درباره‌ی مرگ یکی از بازداشت‌شدگان در اراک، گفت که پزشک قانونی در حال بررسی علت مرگ این شخص است.

دادستان کل کشور، هم‌چنین، خبر مرگ یک تظاهرکننده در بازداشت‌گاهی در شهر دزفول را جعلی خواند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More