شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرداخت دیه و نارضایتی وکیل «کیارستمی» از آخرین وضعیت پرونده

 


شعبه ۱۰۴۴ مجتمع قضایی شهید قدوسی تهران، پزشک معالج مرحوم عباس کیارستمی کارگردان برجسته سینمای ایران و جهان را به پرداخت پنج درصد دیه محکوم کرد.

روز یکشنبه بیست و هشتم آبان، مانوش منوچهری، وکیل خانواده‌ی عباس کیارستمی با اعلام خبر صدور حکم پرونده پزشکی این کارگردان فقید گفت: حکم را رییس دادگاه انشاء کرده است و تا آخر هفته به احتمال زیاد صادر و به ما ابلاغ می‌شود.

منوچهری،در خصوص جزئیات رای صادر شده گفت: پزشک معالج مرحوم کیارستمی به پرداخت پنج درصد دیه محکوم شده، حکم صادر شده ولی هنوز این حکم ابلاغ نشده است.
به گزارش ایسنا، منوچهری با اعلام نارضایتی از رای دادگاه صادر شده تصریح کرد: خانواده مرحوم کیارستمی در این شکایت به دنبال گرفتن دیه یا موارد دیگر نبودند بلکه می خواستند گزارشی از مدت زمانی که مرحوم کیارستمی در بیمارستان جم بستری بود، اعلام شود اما تا این لحظه به این نتیجه نرسیدیم. ما از مفاد حکم اطلاع داریم و همان طوری که قبلا بارها گفته‌ایم، مبنای حکم که نظریات پزشکی قانونی بوده و تاکید کمیسیون‌ها و بررسی‌هایی است که آنها داشته‌اند، ما آنها را قبول نداشته‌ایم، حکم هم قاعدتا برهمین مبنا صادر شده است بنابراین ما از این حکم راضی نیستیم.
۱۴ تیرماه سال گذشته بود که خبر درگذشت عباس کیارستمی، نه‌تنها شوک بزرگی به جامعه‌ی هنردوست ایرانی وارد کرد، بلکه علاقه‌مندان به صنعت سینما در جهان نیز از این خبر، بسیار ناراحت شدند. انتشار خبر درگذشت کیارستمی در یکی از بیمارستان‌های پاریس، پس از تحمل یک دوره بیماری، موجی از واکنش‌ها به‌سوی تیم معالج او در ایران را دربرداشت.

بسیاری از علاقه‌مندان به او، ازجمله «بهمن کیارستمی»، فرزند این کارگردان فقید، قصور پزشکی را عامل مرگ این کارگردان عنوان کردند.

علیرضا زالی، رئیس وقت سازمان نظام پزشکی ۸ خرداد، در مورد آخرین وضعیت پرونده عباس کیارستمی، به خبرگزاری آنا، گفته بود:  متأسفانه علی‌رغم درخواست سازمان نظام پزشکی و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با نظام پزشکی فرانسه و بیمارستان محل بستری کیارستمی، کشور فرانسه همچنان از ارائه پرونده او خودداری می‌کند.

به گفته آقای زالی، در مورد ادعای تیم پزشکی فرانسوی مبنی‌بر تشخیص بیماری آمبولی ریه در کیارستمی شبهاتی وجود دارد «که ما خواستار شفاف‌سازی ازطرف فرانسوی‌ها شده‌ایم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم».

بهمن کیارستمی در واکنش به این سخنان، گفت: «مقامات ایرانی قصد دارند با فرافکنی، پرونده پزشکی پدرم را به سه روز بستری ایشان در فرانسه محدود کنند، در حالی‌که ما بارها مطرح کردیم که هدف اصلی ما از پی‌گیری قانونی پرونده پزشکی پدرم در ایران، علت فوت نیست؛ بلکه بررسی مراحل درمانی است که منجر به این اتفاق شده است».

با گذشت بیش از یک‌سال در شهریورماه سال جاری، کیفرخواستی برای پزشک معالج کیارستمی صادر و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه رفت. بر اساس کیفرخواست صادرشده، در نظریه‌های کمیسیون‌های تشکیل‌شده از سوی پزشکی‌قانونی، صراحتاً ارتباط بین قصور با فوت بیمار، مردود اعلام شد. حال باگذشت بیش از یکسال از مرگ او براساس رای صادر شده از دادگاه، پزشک معالج به پرداخت پنج درصد از دیه محکوم شده است.

عباس کیارستمی، کارگردان «خانه دوست کجاست؟» که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش تیر ماه درگذشت.
این کارگردان سرشناس سینمای ایران و هنرمند عکاس که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و پس از آن چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام ۸ تیر ماه سال ۹۵ برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.
کیارستمی یکی از معدود کارگردان ایرانی است که برنده‌ی چندین جایزه‌ی بزرگ سینمایی است. او پنج‌بار نامزد جایزه‌ی نخل طلای جشنواره‌ی فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷، در پنجاهمین دوره‌ی جشنواره‌ی کن، برای فیلم «طعم گیلاس»، این جایزه را از آن خود کرد.

او در جشنواره‌های متعدد معتبر بین‌المللی فیلم، به‌عنوان داور حضور داشته‌است و با ۴دوره داوری در جشنواره‌ی فیلم کن، در سال‌های ۱۹۹۳، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴، در میان هنرمندان ایرانی پیشتاز است.

وب‌سایت متاکریتیک نیز چندی پیش، با انتشار اسامی فیلم‌سازان بر‌تر قرن ۲۱، عباس کیارستمی را به‌عنوان بیستمین فیلمساز برتر جهان اعلام کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More