شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کنترل آب آشامیدنی برای جلوگیری از بیماری "وبا" در مناطق زلزله‌زده

 

با گذشت شش روز از وقوع زلزله مرگبار غرب ایران و برخی ابراز  نگرانی‌ها به دلیل وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده و خطر  شیوع وبا، روز شنبه بیست و هفتم آبان محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از نبود نگرانی درخصوص بیماری‌های واگیر توضیح داد و گفت: کنترل جدی سلامت آب آشامیدنی از سوی نیروهای بهداشتی انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.
محمدمهدی گویا با اشاره به تشدید نظام مراقبت از بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده و همچنین اقدامات انجام شده در جهت تامین بهداشت این مناطق، در پاسخ به اخباری مبنی بر خطر بروز وبا در این مناطق گفت: «مسلم است که وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده در حالت طبیعی نیست و زیرساخت‌های بهداشتی - درمانی نیز به شدت آسیب دیده است. در عین حال نیروهای بهداشتی مستقر در این مناطق در تلاشند تا وضعیت موجود را کنترل کرده و این مناطق هرچه سریع‌تر به شرایط پایدار بهداشتی برسند.»
در گفت‌وگو با ایسنا، گویا با اشاره به زیرساخت‌های آسیب دیده و نگرانی‌های موجود درباره همه‌گیری بیماری‌هایی که از طریق آب منتقل می‌شوند توضیح داد: در حال حاضر اقداماتی در جهت کنترل صورت گرفته است و تاکنون همه‌گیری بیماری‌های منتقل شده از طریق آب را در مناطق زلزله‌زده نداشتیم، اما وزارت بهداشت کماکان نگرانی‌های خود را از این بابت دارد و بر همین اساس کنترل‌های بهداشتی به ویژه در مورد منابع آب به صورت جدی در دستور کار نیروهاست.
گویا متذکر شد که اگر کوچک‌ترین وقفه‌ای در مجموعه این خدمات رخ دهد، این خطر وجود دارد که شاهد چنین همه‌گیری‌هایی باشیم. بر همین اساس مراقبت کامل در این زمینه صورت می‌گیرد و بخش عمده فعالیت سیستم بهداشتی مستقر در مناطق زلزله‌زده، تمرکز بر سلامت آب آشامیدنی است. البته این کار بسیار سختی است؛ چراکه جمعیت زلزله‌زده پراکنده شده‌اند و بسیاری از آنها در داخل چادرها هستند و همین امر کار کنترل موارد بیماری‌ها را سخت‌تر می‌کند.
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور نیز در برنامه نبض خبر با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان مصدومان زلزله غرب کشور، تاکید کرد که در حال حاضر کنترل بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر در این مناطق اولویت دارد.
به گفته این مقام مسؤول، معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای تزریق واکسن‌های مختلف، پایگاه‌های خود را راه‌اندازی کرده است. همچنین آب آشامیدنی منطقه نیز به میزان خوبی کلرزنی شده است. علاوه بر آن به شیوه دفع لاشه حیوانات، آموزش افراد، مراقبت از مادران باردار و ... نیز پرداخته  می‌شود.
سرپرست اورژانس کشور به مردم توصیه کرد که در صورت بروز سرفه، تب و اسهال در مناطق زلزله‌زده، گزش حشرات و سایر مشکلات جسمی، موضوع را با کادر درمان مستقر در این مناطق در میان بگذارند.

در حال حاضر  بنا به دستور حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان،  دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظفند که به مدت یک هفته در مناطق زلزله‌زده حضور داشته باشند .

شامگاه ۲۱ آبان‌ماه زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۷/۳ ریشتر حوالی مرز ایران و عراق را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه به‌حدی بود که بسیاری از استان‌های غربی ایران این زلزله را احساس کردند، اما به‌دلیل شدت زیاد این زلزله در استان کرمانشاه، بیشترین صدمات جانی و مالی در این استان رخ داد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More