شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گرمایش زمین در پس آتش‌های مهارنشدنی غرب آمریکا

ده‌ها کشته و صدها مفقود در آتش‌های پاییز کالیفرنیا

 

صبح سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه جنازه ۱۳ نفر دیگر در کالیفرنیا پیدا شد و تعداد کشته‌های آتش‌های این هفته غرب آمریکا را به ۴۴ نفر افزایش یافت تا رکورد سال ۲۰۱۷ شکسته شود.

در فهرست رسمی ایالتی، نام ۲۲۸ گمشده ثبت شده است و دولت ایالتی درحال بررسی وضعیت ۱۵۰۰ نفر است که نزدیکانشان می‌گویند خبری از آن‌ها ندارند.

دست‌کم ۷هزار ساختمان به‌طور کامل سوخته‌اند و تخمین زده می‌شود این آتش‌ها تا این لحظه، حداقل ۲۵میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته باشند.

سال گذشته، وقتی یک بی‌خانمان می‌خواست غذا بپزد، آتشی به‌پا شد که تا هفته‌ها سوخت و رکورد گسترده‌ترین و مهلک‌ترین آتش تاریخ ایالت کالیفرنیا را به‌نام خود کرد.

حالا آتش‌های پاییزی کالیفرنیا در گذر پنج روز، بیشتر از ۸۰۰ کیلومترمربع از این ایالت را ویران کرده‌ است. برای مقایسه، آتش‌های کالیفرنیا از آغاز امسال تاکنون، دست‌کم ۳۲۰۰ کیلومترمربع را سوزانده‌اند و این پنج روز، جزو بدترین روزهای سال این ایالت از لحاظ آتش در منابع طبیعی است.

هم‌زمان  ازسوی دولت ایالتی و دولت فدرال، در ایالت کالیفرنیا وضعیت اضطراری اعلام شده است و نزدیک‌به ۱۳میلیون نفر در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند: هر لحظه ممکن است آتش در نزدیکی‌شان شکل بگیرد و باید آماده فرار از آن باشند.

آتش‌های این هفته در مقایسه با آتش‌های سال گذشته، یک تفاوت کوچک دارند: در اوج پاییز رخ داده‌اند.

پاییز برای غرب آمریکا پیش‌تر فصل باران‌های سنگین بود، ولی امسال به‌جایش فقط هوایی خشک، کم‌رطوبت و بادهایی تند حاکم شده‌ است؛ چون گرمایش زمین ناشی‌از فعالیت آدمی، دست به تغییر اقلیم می‌زند و شرایط خشکسالی را نصیب غرب آمریکا کرده است.

این شرایط آب‌وهوایی، آتش کمپ در شمال این ایالت را که از بیوت‌کانتی بلند شده بود، در فاصله چند ساعت، به یک غول هولناک تبدیل کرد و به پردایس (بهشت) رساند و دست‌کم ۲۵۰هزار نفر را فراری داد.

بیوت‌کانتی ۲۱۰ روز است که منتظر باران است، ولی به‌جای آن، آتش همه‌جایش را فراگرفت.

این آتش در نزدیکی ساکرمنتو، بیشتر از همه کشته‌ است و همچنان مهارنشدنی به این شهر نزدیک می‌شود. در فاصله ساکرمنتو و سان‌فرانسیسکو، یک آتش بزرگ دیگر می‌سوزد. در جنوب و درنزدیکی لس‌آنجلس هم دو آتش دیگر اوج گرفته‌‌اند.

تلاش دست‌کم هشت‌هزار آتش‌نشان برای خاموشی این آتش‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است. هم‌زمان دود آن‌ها به سواحل شرقی آمریکا رسیده است و پیش‌بینی می‌شود آتش‌های پاییزی تا تغییر مسیر و شدت باد، همچنان ادامه پیدا کنند.

کالیفرنیا از معدود ایالت‌های آمریکاست که برای مهار گرمایش زمین، مالیات بر کربن وضع کرده و برای کاهش مصرف کربن (مشخصا سوخت‌های فسیلی)‌ و رساندن آن به صفر در گذر این قرن، برنامه ایالتی ریخته است.

هرچند هنوز زمان برای نجات بشر از گرمایش زمین وجود دارد، ولی دفتر تغییر اقلیم سازمان ملل می‌گوید اگر تا ۲۰۳۰ (۱۱ سال دیگر) برنامه‌ دولت‌ها به نتیجه نرسید، شرایط اقلیمی مهارگسیخته و ویرانگر خواهد شد.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More