شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موج گرمای طاقت‌فرسا در راه اروپا

با آغاز موج جدید و بی‌سابقه گرما که پیش‌بینی می‌شود به مدت یک هفته اروپا را در نوردد، از کودکان و افراد مسن خواسته شده در منزل بمانند.

نهادهای رسمی در سراسر اروپا نسبت به گرمازدگی و کم شدن آب بدن با وجود گرمای شدید هشدار داده‌اند.

به گزارش گاردین، سازمان‌های هواشناسی اعلام کرده‌اند دمای هوا از اسپانیا گرفته تا سوئیس به ۴۰ درجه و حتی بیشتر خواهد رسید. به گفته آنان، هوای گرم از صحرای بزرگ آفریقا پس از عبور از اقیانوس اطلس به نواحی مرکزی اروپا رسیده است.

سیلویا لاپلانا، گزارشگر هواشناسی تلویزیون اسپانیا، در توییتی نوشت: «جهنم در راه است.» این گزارشگر گفت پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در مناطقی از اسپانیا به ۴۲ درجه برسد.

در فرانسه، ادارات شهرداری اقدام به ایجاد «اتاق‌های خنک» کرده و استخرها را تا دیروقت باز نگه می‌دارند. همچنین با رسیدن دمای هوا در پاریس به ۳۴ درجه و پیش‌بینی افزایش آن، آبسردکن‌های اضافه در سطح شهر نصب شده است. 

وزیر بهداشت فرانسه، انی‌یس بوزین، گفت: «من نگران کسانی هستم که این مسئله را نادیده گرفته و مثل قبل زیر آفتاب ورزش می‌کنند.»

او هشدار داد روزهای پنجشنبه و جمعه، گرما شدیدتر خواهد شد. 

موج گرما در فرانسه در سال ۲۰۰۳ تعداد ۱۵ هزار کشته بر جای گذاشت. 

در ایتالیا نیز، پیش‌بینی شده دمای هوا بین۳۷ تا ۴۰ درجه در شمال و مرکز این کشور نوسان داشته باشد. گفته شده است «شدیدترین موج گرما طی یک دهه گذشته» در راه رسیدن به ایتالیاست.

طبق گزارش‌های هواشناسی، آلمان، سوئیس و حتی کشورهای اسکاندیناوی نیز از گرمای شدید در امان نخواهند بود.

دانشمندان هشدار داده‌‌اند که گرمای شدید سال گذشته که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم، کاهش محصولات زراعی و تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای و آتش‌سوزی در برخی جنگل‌ها شد نشانه وضعیت اضطراری اقلیمی است.

کارشناسان هواشناسی هشدار داده اند در صورت خودداری کشورها از پایبندی به تعداتشان در چارچوب توافق اقلیمی پاریس، امواج گرمای شدید بیشتر و بیشتر خواهد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More