شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
با آغاز فصل آتش‌سوزی‌های طبیعی؛

کالیفرنیا آماده وضعیت قرمز می‌شود

 

نوامبر گذشته، تلفات ناشی از مرگبارترین آتش‌سوزی طبیعی در تاریخ کالیفرنیا، ۸۵ تن کشته به جا گذاشت و شهر پارادایز را با خاکستر یکسان کرد. گاردین گزارش می‌دهد با فرا رسیدن فصل آتش‌سوزی‌های طبیعی، مقام‌های این ایالت خودشان را برای رویارویی با بدترین وضعیت ممکن آماده می‌کنند.

هفته پیش، همزمان با آغاز موج گرمای بی‌سابقه در کالیفرنیا، این ایالت شاهد ۲۳۶ آتش‌سوزی بود که از این میان، یک آتش‌سوزی پیش از مهار کامل، بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی این ایالت را به طور کامل سوزاند. از آغاز سال ۲۰۱۹ تاکنون، ۱۷۴۶ آتش‌سوزی طبیعی در کالیفرنیا رخ داده که این روند، به ویرانی بیش از ۱۵۵۰۰ هکتار از اراضی این ایالت منجر شده است.

اسکات مک‌لین، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و جنگلداری کالیفرنیا، خار و خاشاک‌هایی که به ویژه در طول فصل نمناک زمستان و اواسط بهار روییده‌اند را عامل تشدید کننده اغلب آتش‌سوزی‌های اخیر عنوان کرده است. مک‌لین در اظهاراتش ابراز امیدواری کرده است در مقایسه با ۲۰۱۸، امسال وضع بهتر باشد. با این حال، او در ادامه خاطرنشان كرده: «وضعیت به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم از این بابت آسوده‌خاطر باشیم. فصل آتش‌سوزی‌ها آغاز شده و شعله‌های حریق به راحتی آب خوردن همه‌جا پخش می‌شوند.»    

همزمان با پیش‌بینی اوج فصل آتش‌سوزی‌های طبیعی در ماه‌های پیش‌رو، سازمان آتش‌نشانی کالیفرنیا تحت نظارت اجرایی گوین نیوسام فرماندار این ایالت، گزارشی منتشر ساخته که بر اساس آن، ۳۵ پروژه هرس کردن پوشش گیاهی در بیش از ۲۰۰ منطقه آسیب‌پذیر و در معرض خطر، در اولویت قرار گرفته است. سازمان آتش نشانی، در حال حاضر، به منظور عملی کردن پروژه‌های یادشده مشغول همکاری با جوامع محلی است و از گارد ملی ایالات متحده نیز درخواست امدادرسانی کرده است.

در همین حال، شرکت برق و گاز «پاسیفیک» هفته گذشته، خدماتش را به روی ۲۱ هزار نفر از ساکنان شهرستان‌های بیوت و یوبا مسدود کرد. این کمپانی آمریکایی درصدد است در طول دوره‌هایی که هوا خشک و بادخیز است و خطر آتش‌سوزی به حداکثر می‌رسد، دفعات بیش‌تری اقدام به قطع برق و گاز در مناطق یاد شده کند.

سال گذشته، تجهیزات این شرکت خدمات‌رسانی، مسبب جرقه آتش‌سوزی مرگبار و پرهزینه کمپ فایر شناخته شد. از همین رو، این کمپانی قصد دارد در اقدامی پیشگیرانه خدماتش را به روی بیش از پنج میلیون مشتری مسدود کند.

به عقیده دنیل سوئین، محقق هواشناسی دانشگاه کالیفرنیا، پیش‌بینی میزان تخریب ادامه آتش‌سوزی‌ها در ماه‌های پیش رو دشوار است. او می‌گوید: «مخرب‌ترین آتش‌سوزی‌هایمان لزوما آنهایی نیستند که سال‌های گذشته پشت سر گذاشتیم. فقط یک آتش‌سوزی مهیب و ویران‌گر کافی است تا کل سال را به نابودی بکشاند.» سوئین همچنین اضافه کرده است: «تابستان هر چه داغ‌تر و خشک‌تر باشد، احتمال این‌که هر سال با یک آتش‌سوزی مهیب روبه‌رو شویم وجود دارد. اما مسئله اینجاست که امروزه، در برخی از مناطق، خشکی و رطوبت هوا در طول سال، دیگر عامل تعیین‌کننده محسوب نمی‌شود. گرما به قدری در تابستان‌ها بیداد می‌کند که مواجهه با خشکسالی اجتناب‌ناپذیر است.»

مقام‌های آمریکایی، پنج‌شنبه ۲۳ خرداد، در جلسه رسیدگی کمیته انرژی و منابع طبیعی مجلس سنا نسبت به وضعیت دشوار و پیش‌بینی‌ناپذیر آتش‌سوزی‌های طبیعی در ماه‌های پیش رو هشدار دادند.

طی دهه‌های اخیر، مدت زمان فصل آتش‌سوزی طبیعی در کالیفرنیا طولانی‌تر از پیش شده است؛ زودتر در فصل بهار آغاز می‌شود و مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد. لینا کوین-داویدسون، مشاور دانشگاه کالیفرنیا، خاطرنشان کرده است: «وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد و کوچک در ماه ژوئن برای ما غیر معمول نیست، اما ۵۰ سال پیش، این تعداد آتش‌سوزی در این موقع از سال، به اضافه دمای بیش از حد هوا در ماه ژوئن، پدیده‌ای غیر عادی محسوب می‌شد.»

در سال‌های اخیر، کارشناسان از افزایش تخریب آتش‌سوزی‌های طبیعی به عنوان «واقعیتی جدید» یاد کرده‌اند. این در حالی است که مک‌لین، متوسل شدن به چنین عباراتی را منسوخ می‌داند و تاکید دارد: «چند سال است که وضع همین است. باید خودمان را به این شرایط عادت دهیم.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More