شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش سهمیه وزنه‌برداری ضربه سنگینی به کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو خواهد زد

 

محمود محمدی، عضو سابق تیم وزنه‌برداری جوانان ایران با بیان اینکه کم شدن سهمیه وزنه برداری ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲ توکیو شوک بزرگی به ورزش ایران وارد خواهد کرد، گفت:«با توجه به این موضوع تعداد مدال‌های ایران در المپیک آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت».

در روزهای گذشته خبری مبنی بر کاهش سهمیه وزنه برداری ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در خبرگزاری‌های ایران منتشر شد.

فدراسیون جهانی وزنه برداری با ارسال نامه‌ای به فدراسیون وزنه برداری ایران اعلام کرد که به دلیل تعداد بالای وزنه برداران دوپینگی ایران از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۸ سهمیه این کشور در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو به دو نفر در مردان و دو نفر در زنان کاهش یافت. البته ایران تنها کشوری نیست که بابت این موضوع با جریمه سنگین روبرو شده است. کشورهای روسیه، قزاقستان، لهستان و چند کشور دیگر که با بحران دوپینگ وزنه بردارانشان در سال‌های اخیر مواجه هستند با محرومیتی مشابه یا سنگین‌تر از ایران روبرو شده‌اند.

برای آگاهی بیشتر از این موضوع و علت صدور چنین حکم سنگینی برای وزنه‌برداری ایران بخش ورزشی وبسایت ایران اینترنشنال، امروز دوشنبه، سوم اردیبهشت با محمود محمدی، عضو اسبق تیم وزنه برداری جوانان ایران و کارشناس این رشته ساکن هیوستون آمریکا گفت‌وگویی اختصاصی داشته و نظر او را دراین باره جویا شده است.

محمدی در ابتدای این گفت‌وگو درباره کاهش سهمیه وزنه برداری ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهارداشت:«فدراسیون جهانی وزنه برداری به دستور کمیته بین‌المللی چنین قانونی را تصویب کرده است و این تنها به ایران مربوط نمی‌شود و چندین کشور مطرح در وزنه‌برداری دنیا اعم از روسیه، قزاقستان، لهستان و گرجستان را نیز دربرمی‌گیرد. کمیته بین‌المللی المپیک با این قانون می‌خواهد به صورت جدی با پدیده دوپینگ مبارزه کند و به تمام فدراسیون‌های جهانی دستور داده با صدور قوانین سخت‌تر با دوپینگ به شدت مقابله کنند تا با این کار تنها ورزشکارانی بتوانند در المپیک شرکت کنند که ورزش پاک را در دستور کار قراردهند».

وی افزود:«وزنه برداری چون ورزشی قدرتی است دوپینگ در آن اجتناب ناپذیر است و قطعا در همه کشورهای صاحب نام دراین رشته دوپینگ صورت می‌گیرد و در وزنه‌برداری ایران نیز دوپینگ سابقه طولانی دارد».

این کارشناس وزنه‌برداری ساکن هیوستون آمریکا تصریح کرد:«یکی از مهمترین وزنه‌بردارانی که دوبار آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شد حسین رضازاده بود. او در سال ۱۹۹۷ دررقابت‌های وزنه برداری جوانان آسیا تست دوپینگش مثبت اعلام شد و دوسال از حضور در وزنه‌برداری محروم شد. رضازاده که دو مدال طلای المپیک درسال‌های ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن را دراختیارداشت پیش از المپیک ۲۰۰۸ پکن هم دوپینگ کرد و و تست او مثبت اعلام شد، ‌اما با رایزنی‌ که مسئوولان سازمان تربیت بدنی وقت و کمیته ملی المپیک ایران با فدراسیون جهانی وزنه‌برداری صورت دادند این موضوع رسانه‌ای نشد و او بعد  از این مساله از دنیای وزنه‌برداری خداحافظی کرد. بعد از آن نیز چندین وزنه‌بردار دیگر ایران دوپینگی اعلام شدند و حتی فدراسیون وزنه برداری ایران با محرومیت دوساله از جانب فدراسیون جهانی مواجه شد که درنهایت با پرداخت جریمه‌ای نزدیک به دویست هزار دلار به فدراسیون جهانی این محرومیت لغو شد و وزنه‌برداران ایرانی توانستند به رقابت‌های جهانی بازگردند».

عضو سابق تیم وزنه‌برداری جوانان ایران در ادامه گفت:«کار برای فدراسیون وزنه برداری ایران برای معلق کردن این موضوع بسیار سخت است و یا بهتر بگویم غیرممکن است چون این قانونی که فدراسیون جهانی وزنه برداری مصوب کرده تنها وزنه برداران ایران را دربرنمی‌گیرد و خیلی از قدرت‌های وزنه‌برداری دنیا با این قانون سهمیه خود را در المپیک ۲۰۲۰ توکیو از دست داده اند».

محمدی ادامه داد:«من سئوال می کنم که ایران با چه روشی می‌خواهد از حق وزنه برداران خود دفاع کند؟ نه در وزارت ورزش و نه در کمیته ملی المپیک افرادی نیستند که بتوانند درباره این موضوع مهم با کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی رایزنی کنند و دیپلماسی در تیمی که مدیریت ورزش ایران را برعهده دارد اصلا وجود خارجی ندارد و به همین دلیل من فکر نمی‌کنم وزنه‌برداری ایران شانسی برای افزایش سهمیه خود در المپیک توکیو داشته باشند و اگر این اتفاق تلخ رخ دهد ضربه سنگینی به ورزش ایران وارد خواهد آمد زیرا وزنه برداران ایران از اولین حضورشان در بازی‌های المپیک که درسال ۱۹۴۸ لندن بود تاکنون مدال‌های رنگارنگی برای کشورشان به ارمغان آورده‌اند و نقشی تعیین کننده در کاروان ایران در مهمترین رویداد ورزشی جهان داشته اند».

وی خاطرنشان کرد:« سالیان قبل که وزنه برداری ایران با افت شدیدی مواجه بود وزنه‌برداران ایرانی حتی برای کسب عنوان و مدال در آسیا اقدام به دوپینگ می کردند. به طور مثال میرمحمود حاکم زاده در مسابقات آسیایی با انجام دوپینگ موفق به کسب مدال شد، پس می بینیم که دوپینگ در وزنه برداری ایران موضوع جدیدی نیست».

محمود محمدی گفت:«بازهم تکرار می‌کنم در تمامی کشورها وزنه برداران برای رسیدن به مدال، دوپینگ می‌کنند و دوپینگ در رشته وزنه‌برداری از دیگر رشته‌های ورزشی بیشتر است و فدراسیون جهانی با این کار می خواهد از پیشرفت دوپینگ دراین رشته جلوگیری کند که اگر این کار را انجام ندهد با خطر حذف وزنه‌برداری از باز‌ی‌های المپیک مواجه خواهد شد زیرا کمیته بین‌المللی المپیک بارها به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هشدار داده که درصورت ادامه دوپینگ فزاینده و سازمان یافته در میان وزنه برداران مطرح دنیا طرح حذف این رشته از بازی‌های المپیک را در اجلاس خود مطرح خواهد کرد و در صورت تصویب آن را به اجرا خواهد گذاشت که اگر روزی این اتفاق تلخ رخ دهد یکی از مهمترین رشته‌های ورزشی دنیا با فاجعه ای بزرگ روبرو خواهد شد».

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More