شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهور و وزارت بهداشت: ۳۰۰ منطقه سفید ثبت کردیم؛ استانداران: چیزی تغییر نکرده است 

هم‌زمان با آن‌که رییس‌جمهور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران از ثبت وضعیت «سفید» برای بیش از ۱۰۰ شهرستان و ۳۰۰ منطقه سخن گفتند؛ مقام‌های محلی در دست‌کم ۱۰ استان‌ از عدم تغییر وضعیت خبر داده و نسبت به بروز موج دوم کرونا هشدار دادند.

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ روز یکشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری خود از احصای بیش از ۳۰۰ «منطقه سفید» از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت تعداد این موارد در روزهای آتی بیشتر هم خواهد شد. 

او همچنین ضمن «غیرقابل اعتنا» خواندن آمار برخی کشورهای دیگر، دوباره از «نزولی» شدن آمار ابتلا و فوت در ایران سخن گفت.

کمتر از یک‌ساعت پیش از او هم حسن روحانی، رییس‌جمهوری، در ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی اماکن مذهبی در بیش از ۱۰۰ شهرستان خبر داد. به گفته او، تقسیم مناطق به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز بر اساس تعداد فوتی‌ها مشخص صورت می‌گیرد.

هنوز وزارت بهداشت فهرستی دقیق از این مناطق منتشر نکرده؛ اما با احتساب اظهارات روحانی باید از مجموع ۴۳۴ شهرستان در کشور نزدیک به یک‌چهارم آن وضعیت سفید داشته باشند.

 

آمار متناقض در مناطق اصلی کشور 

اظهارات یکشنبه مقام‌ها در تهران در حالی است که مقام‌های استانداری و حوزه بهداشت در دست‌کم ۱۰ استان‌ از چهار منطقه جغرافیایی از عدم تغییر وضعیت سخن می‌گویند.

از جنوب شرقی ایران در استان کرمان محمدصادق بصیری، معاون سیاسی امنیتی استاندار، روز یکشنبه گفت که وضعیت در این استان «بسیار شکننده» است و در صورت رعایت نکردن سیر صعودی اتفاق خواهد افتاد. او اشاره کرد که ثابت شدن میانگین شیوع کرونا دلیل تمام شدن آن نیست.

هم‌زمان در  غرب کشور و استان همدان سعید شاهرخی،‌ استاندار،‌ اظهار کرده که سفید اعلام شدن وضعیت این استان به معنای دفع خطر نیست و کرونا «با همان شدت قبل» وجود دارد. او نیز خواستار ادامه اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی شد.

از سوی دیگر، با وجود دستور رییس‌جمهوری برای بازگشایی اماکن مذهبی بهرام سرمست، استاندار قم، که محل استقرار حرم «حضرت معصومه» و مسجد «جمکران» است،‌ پس از یک تماس تصویری با روحانی اعلام کرد که وضعیت قم هنوز سفید نیست. او از ادامه بسته بودن این اماکن خبر داد.

در قسمت جنوبی ایران نیز در استان فارس عبدالرضا قاسم‌پور،‌ معاون استاندار،‌ اظهار کرده است: «برخی فکر می‌کنند خطر کرونا تمام شده است. کرونا تمام نشده و خطر آن از قبل بیشتر است.» استاندار این استان نیز از افزایشی بودن روند بروز بیماری خبر داد.

در جنوب غربی نیز حسین کلانتری،‌ استاندار کهگیلویه و بویراحمد، از بین رفتن حساسیت مردم به کرونا را «برداشت خطرناک» خوانده و بر ادامه رعایت مراقبت و پیشگیری تاکید کرد.

همین هشدار در استان زنجان واقع در شمال غرب کشور از سوی فتح‌الله حقیقی، استاندار،‌ مطرح شد. 

او گفته است: «نسبت به روزهای ابتدایی شیوع کرونا چیزی تغییر نکرده است.» حقیقی اولویت را ماندن در خانه عنوان کرده و افزود: «در غیر این صورت باید منتظر به اوج رسیدن تعداد افراد مبتلا به کرونا باشیم.»

در مناطق مرکزی کشور نیز عباس رضایی،‌ استاندار اصفهان، روز شنبه گفته بود که «کرونا تمام نشده و هم‌چنان مقابله با آن در اولویت است.»

در شمال ایران محمدحسین قربانی،‌ نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت، اعلام کرده که به علت افزایش ترددها «زنگ خطر شیوع موج دوم کرونا» به صدا در آمده است.

در شرق کشور خبرگزاری صداوسیما به نقل از معاون دانشگاه علوم پزشکی در استان خراسان جنوبی درباره «دو رقمی شدن دوباره» آمار مبتلایان به کرونا گزارش داده است.

 

هشدار در پایتخت

در پایتخت، پیش از این علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، روز شنبه درباره «موج بازگشایی پیش‌رونده» و اثر آن بر روی موج جدید کرونا ابراز نگرانی کرده بود.

اکنون با آن‌که در تهران مقام‌های ارشد دولت با سفید خواندن وضعیت مناطق مختلف کشور افکار عمومی را برای بازگشایی اماکن مذهبی و مشاغل پرریسک آماده می‌کنند؛ در استان‌ها اظهارات مقام‌های محلی حاکی از ادامه خطر شیوع و امکان بروز موج‌های بعدی کرونا است.

محمدرضا ظفرقندی،‌ رییس کل سازمان نظام پزشکی،‌ در نامه‌ای به روحانی هشدار داده بود که بازگشایی اماکن عمومی موجب «آسیب به جان و سلامت مردم» و «فرسودگی کادر درمان» خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More