شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید وزیر خارجه جمهوری اسلامی بر گسترش روابط با سوریه

 حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جدید ایران گفت جمهوری اسلامی و سوریه در «مبارزه با تروریسم و در میدان، اقدامات و پیروزی‌های مشترکی خلق» کرده‌اند.

اصطلاح «میدان» بعد از افشای فایل صوتی جواد ظریف در ادبیات سیاسی ایران رایج‌ شد. در آن فایل، ظریف وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی گفته بود  در سال‌های اخیر ، دیپلماسی فدای «میدان» جنگ و درگیری‌های نظامی شده است.

امیرعبداللهیان روز یکشنبه در بدو ورود به دمشق پایتخت سوریه در جمع خبرنگاران، هدف از این سفرش را «مرور همه حوزه‌های مورد علاقه دو کشور اعم از اقتصادی، تجاری و فرهنگی» اعلام کرد.

ایران از حامیان نظامی و اقتصادی رژیم بشار اسد به شمار می‌رود و کشتی‌های حامل سوخت را برای سوریه می‌فرستد.

همچنین در سال‌های اخیر بسیاری از نیروها و فرماندهان سپاه پاسداران در خاک سوریه، در حملاتی که منتسب به اسرائیل شده یا در جنگ با مخالفان بشار اسد کشته شده‌اند.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی از حکومت اسد تاکید کرد و گفت تهران و دمشق با «اراده رهبران دو کشور» علیه تحریم‌های اقتصادی همکاری می‌کنند.

همچنین به گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان در دیدار با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه گفت این کشور «از بحران‌ها خارج شد و دشمنان سوریه شکست خوردند» و دو کشور «وارد مرحله جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری» شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقداد و امیرعبداللهیان «برگزاری موفق» انتخابات ریاست جمهوری در ایران و سوریه را نیز به یکدیگر «تبریک» گفتند.

این در حالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی برگزاری انتخابات سوریه را محکوم کرده‌اند و انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز با کمترین میزان مشارکت مردمی همراه بود.

سفر امیرعبداللهیان به دمشق که او آن را «اولین سفر دوجانبه» خود در مقام وزیر امورخارجه ایران خوانده، پس از سفر به بغداد در روز شنبه و شرکت در کنفرانس بین‌المللی «همکاری و شراکت» انجام شده است.

این کنفرانس با هدف برقراری ثبات و کاهش تنش‌ها در منطقه برگزار شد و از هیچ مقام حکومت سوریه برای شرکت در آن دعوت نشده بود.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More