شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش در جان جنگل‌های ایران؛ هنوز خبری از بالگرد‌های آب‌پاش نیست

 

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اعلام کرد که با گذشت سه روز از آتش‌سوزی در استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، بالگردهای وزارت دفاع برای خاموش کردن آتش اعزام نشده‌اند.

علی عباس‌‌نژاد گفت که تنها روز پنجشنبه یک بالگرد به بوشهر اعزام شد ولی به دلیل نقص فنی نتوانست به خاموش کردن آتش کمک کند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها پیش از این نیز خبر داده بود که وزارت دفاع از دو سال گذشته و به دلیل تامین نشدن بودجه، بالگردهای اطفای حریق را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد.

در دو آتش‌سوزی پیش از این هم  که در هفته‌های گذشته در جنگل‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد رخ داد، بالگردها با چند روز تاخیر اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

در همین حال بالگردها برای کمک به خاموش کردن آتش‌سوزی جدید در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان اعزام نشده‌اند.

روز جمعه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار ارسال بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در این استان شد.

او از استاندار خواست که از طریق هماهنگی با امیرحاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفاء حریق از جمله بالگردهای آب‌پاش را به منطقه اعزام کنند.

خبرگزاری ایلنا هم گزارش داده است که کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفته هماهنگی لازم برای اعزام یک بالگرد  برای مهار آتش در مرز استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت و این بالگرد تا ساعاتی دیگر به منطقه اعزام می‌شود.

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم عصر جمعه گفت سه بالگرد آب‌پاش برای اطفای آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خائیز به زودی در این محل مستقر خواهند شد.

آتش در منطقه حفاظت‌شده خائیز شهرستان کهگیلویه در نبود بالگرد در حال پیشروی است، در کوه سیاه دشتستان آتش‌سوزی در غیاب نیروهای امدادی وارد سومین روز شده است و حریق جنگل خسرج شوش چنان گسترده است که مقام‌های محلی از مردم برای مهار آن کمک خواسته‌اند.

به گفته کلانتری، به دلیل وسعت سطح آتش‌سوزی و سخت‌گذر بودن منطقه امکان خاموش کردن آتش از راه زمینی غیرممکن است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها  همچنین گفته است که یکی از نیروهای فعال در اطفای آتش در منطقه حفاظت‌شده محیط زیستی پاوه جان خود را از دست داده است.

خبرگزاری ایرنا نیز خبر داد که یکی از نیروهای بسیج هنگام خاموش کردن این آتش‌سوزی دچار سوختگی شدید شد و جان باخت.

آذر ولی‌زاده، معاون اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه، هم گفت که این آتش‌سوزی بر اثر بی‌احتیاطی‌های انسانی رخ داد و ۸۰ درصد پوشش گیاهی آتش گرفت.

منطقه حفاظت شده «بوزین و مره‌خیل» باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا در سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More