شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آزادی سخی ریگی، زندانی سیاسی، بعد از «ده سال حبس در تبعید»

سخى ریگی، وبلاگ‌نویس و زندان سياسى بلوچ، که به زندان اهواز تبعید شده بود پس از تحمل ١٠ سال حبس، روز شنبه از زندان بزرگ اهواز آزاد شد.

ده سال پیش در ٢٨ خرداد ١٣٨٨ سخی ریگی، وبلاگ‌نویس، وقتی ۳۱ سال داشت در زاهدان بازداشت شد و با اتهاماتی از جمله «نشر اکاذیب» و «اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاهی که جزئیات اعلم نشد به ۲۰ سال حبس در تبعید محکوم شد.

سخی ریگی در وبلاگی  اخبار سیستان و بلوچستان، نظرات خود، و وضعیت زندانیان بلوچ می‌کرد. او دو سال پیش در نامه‌ای از زندان تاکید کرد که حکم بیست سال زندان تنها به خاطر کامنت فردی ناشناس برایش صادر شده است.

او در نامه خود نوشت: «بازجوها برای کاستن و شگفتی بازداشت من به یک نظر در وبلاگ استناد کردند، فردی ناشناس که مطمئن نیستم به جز بازجوها کسی آن را خوانده باشد، خود آن نظر کپی مطالبی بود که قبلا در صفحه‌های دیگر آمده بود و بعد بابت آن نظر در جلب متعدد بازجویی به شدیدترین صورت مرا شکنجه کردند که بگویم آن نظر دهنده چه کسی بود، حاضر بودم تمام گناهان مردم شهر را به گردن بگیرم تا شکنجه متوقف شود اما نمی‌دانستم نظر دهنده کیست. به من بابت همان نظر اتهام محاربه و افشای اسرار طبقه‌بندی شده را وارد کردند و در نهایت به جرم داشتن همان وبلاگ ساده به ۲۰ سال زندانِ در تبعید به اهواز محکوم شدم.»

سایت «مجموعه فعالان حقوق بشر ، هرانا، پیشتر تاکید کرده بود که «فعالان مدنی منطقه که از آگاهی بیشتری نسبت به ماهیت این پرونده برخوردار بودند در زمان بازداشت سخی ریگی اعلام کردند این بازداشت و حکم سنگین به دلیل تشابه نام خانوادگی با عبدالمالک ریگی» است و «اتهامات مطرح شده به هیچ‌وجه قابل ارتباط به فعالیت های این وبلاگ‌نویس نبوده است.»

محمد مرزیه، دادستان وقت زاهدان، نیز در جریان بازداشت سخی ریگی گفته بود: «سخی ریگی معروف به سعید بلوچ به جرم فعالیت‌های رایانه‌ای و نرم برای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی عبدالمالک و تشویش اذهان عمومی به تبعید و حبس محکوم شد.» محمد مرزیه به ویژه انتشار مطالبی درباره بازداشت و اعدام یعقوب مهرنهاد، وبلاپ‌نویس بلوچی که اعدام شد، را از اتهامات اصلی سخی ریگی عنوان کرده و گفته بود: «این فرد پیش از اعدام یعقوب مهرنهاد، در جهت تشویش اذهان عمومی نسبت به اعدام این متهم مطالب گسترده‌ای در وبلاگ خود منتشر کرد».

در زمستان سال۱۳۹۶ و درحالی که سخی ریگی نهمین سال حبس خود را سپری می‌کرد، دادگاه تجدیدنظر  حکم ۲۰ سال حبس در تبعید او را به ۱۰ سال کاهش داد.

پس از کاهش حکم، این زندانی سیاسی در تیرماه سال۱۳۹۷ در اعتراض به عدم موافقت مسئولان قضائی با مرخصی یا آزادی مشروط خود، دست به اعتصاب غذا زد. او با اینکه واجد شرایط استفاده از مرخصی و  آزاد مشروط بود اما مسئولان زندان با اعطای هر گونه مرخصی یا آزادی مخالفت می‌کرند. بخشی از این مخالفت‌ها از سوی رسانه‌ها به اداره اطلاعات سیستان و بلوچستان و مقام‌های محلی این استان نسبت داده شد.

سخی ریگی، سرانجام در ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۸ و بعد از تحمل «۱۰ سال حبس در تبعید و بدون مرخصی» از زندان مرکزی اهواز آزاد و شامگاه شنبه راهی زادگاهش زاهدان شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More