شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابتلای دست‌کم ۲۶ نفر به اچ‌آی‌وی در چهارمحال و بختیاری؛ متهم بازداشت شده است

در پی تجمع جمعی از روستاییان چنار محمودی در شهرستان لردگان از توابع استان چهار محال و بختیاری و ابراز نگرانی درباره ابتلا به اچ‌آی‌وی، محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که ۲۶ نفر از اهالی این روستا به این ویروس مبتلا شده‌اند.

قربانی روز چهارشنبه دهم مهرماه به خبرگزاری فارس گفت ۲۴۰ نفر از ساکنان این روستا اعتیاد دارند و ۲۰ نفر از آن‌ها معتاد تزریقی‌اند و «این موضوع باعث شیوع بیماری ایدز» در روستا شده است. 

این نماینده مجلس افزود انتقال این بیماری از طریق انجام تست قند خون در این روستا صورت نگرفته است.

به گفته قربانی در میان مبتلایان تعدادی نوزاد هم وجود دارد. 

همچنین مجید شیرانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری،‌ کشف موضوع ابتلای تعدادی از مردم این روستا به اچ‌آی‌وی را تایید کرد و آن را مربوط به یک‌ماه قبل دانست. 

همزمان، رییس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از بازداشت یک بهیار و تشکیل پرونده برای این موضوع خبر داد. برخی از روستاییان این بهیار را متهم کرده‌اند که هنگام آزمایش خون از سرنگ مشترک استفاده کرده است.

محمدمهدی گویا، رییس مرکز «بیماری‌های واگیر» وزارت بهداشت نیز ابتلای «تعداد کثیر» مردم به این ویروس را رد کرد. او همچنین از پیگیری قانونی برای اعتراض نسبت به مجاری انتشار این خبر سخن گفت.

این مسئول وزارت بهداشت گفت: «معدودی از اهالی این روستا مبتلا به این عفونت هستند که راه‌های ابتلای آن‌ها کاملا مشخص است و تحت مراقبت و درمان قرار دارند و به هیچ عنوان، انتقال عفونت از طریق آزمایش‌های تشخیصی و ... در میان آن‌ها، صحت ندارد.»

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که این وزارتخانه از یک ماه پیش در جریان این موضوع قرار داشته است.

تجمع مردم در مقابل فرمانداری لردگان

در ویدیوهایی که از تجمع‌های اعتراضی مردم  منتشر شده است برخی از آن‌ها با در دست داشتن نوشته‌هایی مبنی بر انتقال آلودگی از طریق سرنگ‌های «شبکه بهداشت و درمان» این روستا به این موضوع اعتراض می‌کنند.

 

 

رسانه‌ها همچنین از تشکیل جلسه‌ای در فرمانداری لردگان در رابطه با این موضوع خبر داده‌اند. همچنین برخی گزارش‌های رسانه‌ای از تشکیل جلسه شورای تامین استان خبر می‌دهند.

ادامه انجام آزمایش از مردم روستا

در همین زمینه، راشد جزایری، رییس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری، ضمن اعلام حضور در منطقه برای بررسی این مشکل اعلام کرد که تا پایان بررسی‌ها درباره این موضوع صحبت نخواهد کرد. او از ادامه انجام آزمایش از ساکنان این روستا خبر داد. 

پروین افسر کازرونی، رییس اداره «ایدز و بیماری‌های آمیزشی» وزارت بهداشت هم ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این خبر، درباره آمار و دلیل ابتلا گفت: «من کسی نیستم که بر این خبر صحه بگذارد.»

روستای چنارمحمودی در دهستان «ریگ» قرار داشته و یک هزار و ۸۹۰ نفر جمعیت ‌دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More