شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراهیم رییسی به عنوان نائب رییس اول مجلس خبرگان انتخاب شد

ابراهیم رییسی، روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند، در ششمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری،  به عنوان نایب رییس اول این مجلس انتخاب شد. پیش از این، محمود هاشمی شاهرودی که در دی‌ماه درگذشت، این سمت را برعهده داشت.

در رأ‌ی‌گیری برای انتخاب نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، رئیسی توانست ۴۲ رأی را به دست آورد و صادق آملی لاریجانی و فاضل گلپایگانی، دیگر نامزدهای این مقام نیز به ترتیب ۲۹ و ۵ رای آوردند.

انتخاب رییسی به نایب رییسی مجلس خبرگان رهبری، یک روز پس از آغاز رسمی دوران ریاستش بر قوه قضائیه ایران است.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در افتتاحیه اجلاس ششم این مجلس، درباره انتصاب رئیسی به سمت ریاست قوه قضائیه ایران گفت: «باید دست رهبری را بوسید که برادر بسیار عزیز و گرامی ما آقای رییسی را انتخاب کردند. الان همه دشمنان انقلاب از این انتصاب ناراحت هستند و هرجا دشمنان و منافقین ناراحت بودند بدانیم که کارمان درست بوده است.»

اشاره جنتی به اعتراض‌هایی است که به انتصاب رییسی به سمت قوه قضائیه مطرح شده، زیرا او یکی از اعضای «هیات مرگ» سال ۱۳۷۶ است که در کشتار زندانیان سیاسی به ویژه اعضای سازمان مجاهدین خلق نقش مهم داشت.

اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری در حالی برگزار شده که علاوه بر هاشمی شاهرودی، محمد مؤمن، یکی دیگر از اعضای این مجلس نیز به تازگی درگذشت.

همچنین این اجلاس در غیاب حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری برگزار شده است. روحانی اکنون در چارچوب یک بازدید رسمی در عراق به سر می‌برد.

اما غیبت روحانی در حالی است که او سال گذشته نیز از سخنرانی در پنجمین اجلاس خبرگان رهبری امتناع کرده بود.

در ششمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری وزیر امور اقتصاد و دارایی به عنوان «سخنران مدعو» از «مشکلات معیشتی، عوامل و راه حل‌ها» می‌گوید.

این درحالی است که مهم‌ترین وظیفه این مجلس، پس از انتخاب یا عزل رهبر جمهوری اسلامی، نظارت بر عملکرد او و دستگاه‌های تحت امر رهبری است.





 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More