شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابلاغ ممنوعیت‌ برخی کتاب‌ها در آستانه برپایی نمایشگاه کتاب

عمادالدین باقی،‌نویسنده و فعال سیاسی،‌ از تماس وزارت ارشاد با برخی ناشران و ارایه لیست کتاب‌های ممنوعه به آن‌ها در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب خبر داده است. قرار است نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران بین روزهای ۴ تا ۱۴ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برگزار شود.   

عمادالدین باقی،‌ روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، با انتشار پستی در توییتر از تماس وزارت ارشاد با نشر «سرایی» خبر داده که بنا به گفته او، مسئولان از این انتشارات خواسته‌اند تا از ارایه کتاب «اعدام و قصاص» او خودداری کنند.

همچنین، او می‌گوید همین ممنوعیت در مورد کتاب «دین دولتی و دولت دینی» اثر محمد قوچانی،‌ روزنامه‌نگار،‌ نیز ابلاغ شده است.  

تعداد دیگری از فعالان عرصه نشر در صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی خود از جمع‌آوری برخی از کتاب‌ها از غرفه‌های خود خبر دادند. محمدباقر حقانی فضل،‌ دانشجو و پژوهشگر حوزه دین،‌ در توییتر خود از سرکشی سه روحانی از قم با عنوان «ارزیابان عربی» در غرفه‌ها و جمع‌آوری کتاب‌های حوزه فلسفه دین از سوی آن‌ها و در بعضی موارد جمع‌آوری کتاب‌های حوزه پزشکی خبر داده است.  

محدودیت حضور ناشران و ممنوعیت ارائه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران در سال‌های گذشته سابقه داشته و در دوران دولت روحانی نیز ادامه یافته است.

پیش از استقرار دولت روحانی،‌ انتشاراتی همچون «نشر چشمه»‌ در لیست ممنوعه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب قرار داشتند. در سال ۱۳۹۴،‌ در زمان وزارت علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ انتشارات «حیان» متعلق به مهدی خزعلی به دلیل آن‌چه «نداشتن ضوابط حضور در نمایشگاه» خوانده شد از داشتن غرفه بازماند.  

پیش‌تر در همین رابطه صادق زیباکلام،‌ استاد دانشگاه،‌ نامه‌ای اعتراضی خطاب به علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد و خواستار رفع ممنوعیت‌ها در حوزه نشر کتاب و اجازه انتشار کتاب‌هایش شده بود.  

در سال ۱۳۹۱،‌ قایم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تصمیم‌گیری در حوزه ممنوعیت حضور ناشران را خارج از تصمیم‌گیری مسئولان نمایشگاه و خارج از اراده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده بود.

داریوش رضوانی در این مورد توضیح داده بود: «ما براي حضور برخي از ناشران استعلام مي‌كنيم و اگر جواب منفی باشد و يا دستگاه قضا به ما چيزی اعلام كند، حضور آن ناشر منتفي خواهد بود.»

قرار است سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از روز چهارشنبه این هفته آغاز شود. خبرگزاری ایرنا از واگذاری غرفه برای حضور ۲ هزار و ۴۰۰ ناشر داخلی و حدود ۸۰۰ ناشر خارجی خبر داده است. چین با ۷۸ ناشر، داشتن فضای اختصاصی و همچنین حضور هیاتی ویژه از آن در مراسم افتتاحیه، «مهمان ویژه» این نمایشگاه لقب گرفته است.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More