شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش وزارت ارشاد به خودسوزی پسر نجیب مایل هروی

 

پس از انتشار خبر خودسوزی پسر نجیب مایل هروی، پژوهشگر و نسخه‌شناس سرشناس افغانستانی، وزارت ارشاد اعلام کرد که با پیگیری این وزارتخانه و دیگر نهادها، اعطای تابعیت ایرانی به او «تایید شده و آخرین مراحل اداری و قانونی خود را پشت سر می‌گذارد».

در اطلاعیه این وزارتخانه اعلام شده که یک بار دیگر مراحل اداری اعطای تابعیت به این پژوهشگر افغانستانی طی شده بود اما «با عدم موافقت خانواده متوقف» شده بود.

وزارت ارشاد توضیح بیشتری در اینباره نداده است.

همسر شهاب مایل هروی، با انتشار عکسی از صورت سوخته همسرش در اینستاگرام، از خودسوزی او مقابل دفتر وزارت امور خارجه در مشهد به دلیل مشکل اقامت پدرش، نجیب مایل هروی، خبر داده بود. 

مایل هروی ادیب و نسخه‌شناس اهل افغانستان از سال ۱۳۵۰ تاکنون ساکن ایران است اما همچنان مشکل اقامت دارد.

وزارت ارشاد ایران اعلام کرد که با موافقت دولت ایران یک خانه به نجیب مایل هروی در مشهد هدیه داده شده اما به دلیل نداشتن تابعیت سند این خانه به نام او ثبت نشده است.

پیش از این شهاب مایل هروی گفته بود که پدرش قصد داشته تابعیت افغانستانی خود را حفظ کند، به همین دلیل به او اقامت ۱۰ ساله داده شده اما این اقامت در یک دفترچه جداگانه و نه در پاسپورت ثبت شده و در خارج از ایران اعتبار ندارد.

او با اشاره به شرایط جسمی نامناسب پدرش گفته بود که امکان تهیه داروهای او از طریق دفترچه بیمه وجود ندارد و برای هر دارو باید ۲۲۵ هزار تومان پرداخت شود.

شهاب مایل هروی همچنین از وضعیت نامناسب اقتصادی خود و خانواده‌اش سخن گفته و اعلام کرده بود که وزارت ارشاد مجوز تجدید چاپ کتاب‌های پدرش را صادر نمی‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More