شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اژه‌ای: سیف ممنوع‌الخروج است

 

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، گفت ولی‌الله سیف، رییس‌کل پیشین بانک مرکزی ایران و مشاور امور پولی و مالی حسن روحانی، ممنوع‌الخروج است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اژه‌ای روز یک‌شنبه اول مهرماه، در نشست خبری خود با اشاره به اینکه پرونده سیف «درحال رسیدگی و تحقیق» است، گفت: «یک‌بار از این فرد تحقیق شده و اگر لازم باشد، دوباره تحقیق می‌شود و از بانک مرکزی و غیر بانک مرکزی هم متهم در این پرونده هست. ایشان ممنوع‌الخروج است».

 

پیگیری‌ نهادهای مختلف برای تحویل افراد مرتبط با حمله تروریستی اهواز به قوه‌قضاییه

سخنگوی قوه‌قضاییه در بخشی از سخنان خود، با اشاره به حمله تروریستی روز شنبه در اهواز، گفت: «وزارت امورخارجه، معاونت حقوق‌بشر قوه، معاونت حقوقی قوه‌مجریه و دادستان کل کشور»، مشغول پیگیری‌اند تا «افراد مرتبط با این گروه را تحویل قوه‌قضاییه دهند».

 

بازداشت چهارنفر از کارمندان وزارت صنعت در پرونده واردات خودرو 

اژه‌‌ای در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره پرونده واردات خودرو، گفت در این پرونده، چهارنفر از کارمندان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) بازداشت شده‌اند، اما پرونده‌‌شان به دادگاه نرفته است، ضمن اینکه «۱۵ مدیر شرکت هم بازداشت هستند، تعدادی دلال و واسطه هم بازداشت شده‌اند، از یکی از معاونان صمت هم یکبار تحقیق شده است، اما قراری برای وی صادر نشده است». او افزود: «خود وزیر صنعت، به وجود تخلفات اذعان کرده است و گفته به برخی نهادها اعلام کرده‌ایم؛ البته به قوه‌قضاییه اعلام نکرده بودند.»

 

احضار تابناک و روزنامه شرق، برای اخبار مربوط‌به روابط جنسی عراقی‌ها در مشهد 

سخنگوی قوه‌قضاییه انتشار اخباری درباره رابطه جنسی زائران عراقی در مشهد را «فتنه» خواند و گفت «از دادستان گله‌مند هستم، زیرا سرعتی که باید به‌کار ببندند، انجام ندادند». او اضافه کرد که در حال حاضر «تابناک و روزنامه شرق احضار شدند و افرادی هم که این حرف‌ها را زدند، یا احضار شدند، یا در حال احضار هستند».

 

اموال سکه ثامن به‌اندازه شکایت شکات نیست

بحث ورشکستگی شرکت فروش سکه ثامن، از دیگر موارد مطرح‌شده در نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه بود. اژه‌ای با اشاره به اینکه «فرد اصلی در دسترس نیست و برخی خبرها حکایت از خروج وی از کشور دارد. اما شکایات واصل شده است»، گفت: «این فرد حساب‌های متعدد دارد که مسدود شده‌اند و اموال هم درحال شناسایی است. این فرد اگر خارج هم نشده باشد، ممنوع‌الخروج است».

معاون اول قوه‌قضاییه اضافه کرد که مردم از این قوه، «تقاضای بازگشت اموال» را دارند، اما «باید اموال وجود داشته و شناسایی شوند». او افزود: «ما نهایت تلاش را می‌کنیم، اما اموال، به‌اندازه شکایت شکات نیست. ۶۰۰ نفر تاکنون شکایت کرده‌اند، اما جمع‌بندی میزان کلاهبرداری مشخص نیست».

 

وکلای متهمان به فساد اقتصادی هم باید مورد تایید قوه‌قضاییه باشند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره فهرست ۲۰نفره از وکلای مورد تایید قوه‌قضاییه، گفت که تهیه این فهرست، «پیشنهاد» این قوه نبوده، گرچه «ماده ۴۸ و تبصره‌اش، مورد تایید قوه‌قضاییه بودن وکلا را در پرونده‌های امنیتی ذکر می‌کند». به گفته او، درحال حاضر، «حدود ۲۰۰۰ وکیل در کل کشور تایید شده‌اند» و در تهران هم «لیست ۲۰نفره چندبار اصلاح شده و اضافه شده‌اند». او اضافه کرد که در پرونده‌های اخیر مربوط به فساد اقتصادی هم «وکلای این پرونده‌ها مشمول تبصره ماده ۴۸ است».

 

پرونده فعالان محیط‌زیست تا ۲هفته دیگر به دادگاه می‌رود

اژه‌ای با اشاره به این‌که پرونده فعالان محیط‌زیست بازداشت شده «پیچیده»‌و «زمان‌بر» است، خبر داد که درباره این پرونده، «قرار نهایی ده روز پیش صادر شد و دادستان ایراد گرفت و برای رفع ابهام، بازگشت. برخی از مقامات ذی‌ربط نظر دادند. احتمالا پرونده تا ۲ هفته دیگر به دادگاه برود».

 

احتمال محاکمه غیابی تتلو

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو) و حرف‌هایی که اخیراً در خارج از کشور زده است، گفت: «فردی که تبعه ایران است، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور جرمی را مرتکب شود، قابل تعقیب است.» او افزود، که متهم فعلا در دسترس نیست و «اگر لازم ببینند»، غیابی محاکمه‌ می‌شود و اگر هم ضرورت نداشته باشد، منتظر می‌مانند تا خودش یا وکیلش مراجعه کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More