شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اکونومیست: تهران نخستین شهر جهان با بیشترین افزایش مخارج زندگی

مجله اکونومیست در گزارش سالانه خود درباره افزایش قیمت کالاهای مصرفی در شهرهای مختلف جهان متاثر از بحران کرونا، بیشترین افزایش مخارج زندگی را مربوط به تهران عنوان کرد.

اکونومیست روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه سی‌امین گزارش شاخص مخارج زندگی در شهرهای جهان را منتشر کرده که در آن تاثیر بحران کرونا بر قیمت‌ها در ۱۳۳ شهر از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی بررسی شده است.

از این میان، تهران به عنوان شهری مورد اشاره قرار گرفته که در آن بیشترین افزایش قیمت برمبنای نرخ دلار آمریکا اتفاق افتاده است. میزان افزایش مخارج زندگی در این شهر هم‌زمان با تحریم‌های آمریکا با نمره ۱۰ رشد نشان داده شده است.

براساس این گزارش، تغییرات در بحران کرونا توزیع کالاها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در رتبه‌بندی شهرهای جهان براساس مخارج زندگی، تهران از جایگاه ۱۰۶ به ۷۹ ارتقا پیدا کرده است. اکونومیست پایتخت ایران را در جدول خود در مقام نخست میزان ارتقای جایگاه از لحاظ افزایش قیمت معرفی می‌کند.

انتشار این گزارش در حالی است که در ایران نیز مقام‌های صنفی و گزارش‌های رسمی افزایش قیمت‌ها طی بحران کرونا را تایید کرده‌اند.

برای مثال، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود درباره تغییرات قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در مهرماه امسال اشاره کرد ۳۲ قلم کالا افزایش قیمتی بالاتر از ۴۱ درصد نسبت به سال قبل داشته‌اند.

از سوی دیگر با سخت‌تر شدن شرایط معیشتی، مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران به‌تازگی اعلام کرد خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به «۱۰ میلیون تومان» رسیده و به گفته بازرس این نهاد «نیمی از جمعیت ایران» نیز زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

تغییر قیمت مورد نظر در گزارش مجله اکونومیست در زمینه قیمت کالاها براساس نوسانات ارزی، مشکلات زنجیره تامین، تاثیر مالیات‌ و یارانه‌ و همچنین تغییر در ترجیحات مصرف‌کننده مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

تنباکو و تفریح در صدر

در بخشی دیگر از این گزارش اشاره شده از ۱۰ دسته‌ کالایی مورد بررسی اکونومیست، تنباکو و کالاهای تفریحی بیشترین افزایش قیمت را نشان داده‌اند.

اما در سوی دیگر، قیمت لباس شدیدترین کاهش قیمت را داشته است. 

تهران در جدول‌های تفکیکی این گزارش در زمینه کامپیوتر،‌ پس از اوزاکای ژاپن به عنوان گران‌ترین شهر جهان معرفی می‌شود.

جهش قیمت‌های شهر تهران در این گزارش به صورت مستقیم به تحریم‌های آمریکا ربط داده شده است. در این زمینه به نقش تحریم‌ها در ایجاد چالش برای زنجیره توزیع کالا اشاره می‌شود. 

اکونومیست درباره آینده تغییرات قیمتی نوشته اگرچه بسیاری از موارد به همه‌گیری کرونا بستگی دارد، اما انتظار می‌روند بسیاری از روندهای قیمتی تا سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد.

همچنین اشاره شده که به احتمال زیاد اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از کرونا باز نگردد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More