شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازار گرم فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای با وجود نهی رهبر جمهوری اسلامی 

 

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود به افتتاحیه مجلس یازدهم نمایندگان مجلس را از ورود به «دسته‌بندی‌های قومی و منطقه‌ای» بر حذر داشت اما این دسته بندی‌ها نقش مهمی در مجلس خواهد داشت.

آیت الله خامنه‌ای در پیام خود اعلام کرد: «آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار، یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، یا سهل‌انگاری در کار، یا دسته‌بندی‌های احیاناً ناسالم قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای و امثال آن است».

در مجلس یازدهم اما تقسیم بندی‌های قومی به خصوص فراکسیون نمایندگان ترک نقش مهمی در انتخابات هیات رییسه دارد.علی نیکزاد، وزیر مسکن دولت احمدی نژاد، یکی از نامزدهای ریاست مجلس بود. به جز گروهی از مدیران دولت احمدی‌نژاد، نمایندگان ترک مجلس از او حمایت می‌کردند و در همین حال خبرگزاری ایرنا نوشت بود که «حتی شایعاتی از دیدار با مسعود پزشکیان دیگر نماینده آذری زبان اما اصلاح طلب هم برای جلب آرا مطرح شده بود».

 اینک نمایندگان «مناطق ترک نشین» کشور که با نام مجمع نمایندگان شمال غرب کشور فعالیت می کنند و نیکزاد را نامزد نایب رییسی مجلس کرده‌اند. محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز، دیگر نامزد این مجمع برای سمت نایب رییسی است.

انتخابات مجمع منتخبان شمال غرب در مجلس یازدهم با شرکت ۳۴ نماینده از  مجموع ٤١ نماینده چهار استان این منطقه برگزار شده است. این مجمع عملا شکل دیگری از فراکسیون «مناطق ترک نشین» مجلس دهم است با این تفاوت که نمایندگان ترک زبان استان‌های دیگر از جمله  خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان در آن حضور ندارند.

فراکسیون «مناطق ترک نشین» مجلس دهم از همان ابتدای تشکیل خبرساز شد. یکی از موسسان این فراکسیون نادر قاضی‌پور،‌ نماینده ارومیه، بود و کتک زدن خبرنگار روزنامه ایران توسط او پس از سوال این خبرنگار درباره فراکسیون جنجال‌برانگیز شد. قاضی پور در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده است.

تشکیل فراکسیون  «مناطق ترک نشین» اعتراض برخی از نمایندگان را به دنبال داشت. پس از تشکیل این فراکسیون نیز فراکسیون نمایندگان کرد زبان مجلس تشکیل شد. این دو فراکسیون اما مدتی پس از تشکیل بدون سر و صدا به فعالیت خود پایان دادند.

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز، در اینباره گفته بود: «ابتدای کار، تمامی نمایندگان به‌طورجدی در جلسات حاضر می‌شدند که در آخرین جلسه فراکسیون تنها پنج نفر حضور داشتند و سپس اعضا بهانه آوردند که پیامک برگزاری جلسه را دریافت نکردند.»

در مجلس دهم همچنین فراکسیون زاگرس‌نشینان یا فراکسیون نمایندگان لر نیز فعالیت می‌کرد.

غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران، خبر داده که این فراکسیون در مجلس یازدهم نیز فعالیت خواهد کرد. او گفته که جلسه فراکسیون با حضور منتخبان استانهای هرمزگان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، همدان، منطقه کرد نشین آذربایجان غربی و قسمتی از اصفهان برگزار شده است.

 

تشکیل فراکسیون‌های منطقه‌ای 

در مجلس یازدهم به جز فراکسیون های قومی فراکسیون‌های منطقه‌ای نیز فعال خواهند بود.

محمد مهدی زاهدای منتخب کرمان در مجلس‌ از اعلام موجودیت فراکسیون نمایندگان جنوب کشور، خبر داده و گفته که «هدف از تشکیل این فراکسیون محرومیت‌زدایی از این مناطق با همدلی، وفاق و همراهی دولتمردان است».

در هر دوره مجلس نیز نمایندگان برخی از استان‌های همجوار فراکسیون‌های منطقه ای تشکیل داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More