شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری نماز جمعه در ایران با وجود هشدارها درباره اوج‌گیری دوباره کرونا

در پی دستور دولت برای آغاز مجدد فعالیت مساجد و برپایی پایگاه‌های نمازهای جمعه در برخی شهرها،‌ رسانه‌های رسمی ایران تصاویری از برپایی مراسم نماز جمعه که قرار بود در ۱۳۲ شهرستان برگزار شود، منتشر کردند.

با وجود تبلیغ سازمان‌های تحت نفوذ روحانیون، توصیه امامان جمعه و همچنین اصرار برخی مقام‌ها و سازمان‌های مذهبی برای برپایی دوباره نمازهای جمعه، تصاویر و گزارش‌های محدودی از چگونگی برگزاری این مراسم در شهرهای مختلف منتشر شده است.

خبرگزاری‌های فارس، صداوسیما، ‌ایرنا،‌ ایسنا، مهر و تسنیم که اخبار و گزارش تصویری مربوط به این مراسم را پیشتر به صورت منظم منتشر می‌کردند، تا غروب جمعه ۱۹ اردیبهشت چند پست تلگرامی، گزارش تصویری محدود و خبر کوتاه در این مورد منتشر کردند.

با این حال، تصاویر منتشرشده از شهرستان‌هایی که این مراسم در آن برگزار شد، نشان می‌دهد صفوف شرکت‌کنندگان در مراسم نماز جمعه با رعایت فاصله ایمنی و بهداشتی نبوده و در برخی نقاط بدون امکانات اولیه از جمله دستکش و ماسک صورت گرفته است.

فیلم کوتاهی که شبکه خبر صداوسیما از شهرستان سپیدان در استان فارس منتشر کرده، نشان می دهد که امام جمعه یکی از مساجد از ماسک استفاده نکرده و بعضی نمازگزاران صف اول نیز بعد از اتمام نماز طبق رسوم پیشین اقدام به دست دادن می‌کنند. 

 

 

روز پنجشنبه مسئولان ستاد برگزاری نماز جمعه و روحانیون در برخی شهرستان‌ها تنها به اعلام توصیه‌های حداقلی برای برپایی نماز اکتفا کرده و از شهروندان مبتلا خواستند به مساجد و نماز جمعه نروند. 

با آن‌که برخی خبرگزاری‌ها با انتشار تصاویری از کنترل نمازگزاران خبر دادند،‌ اما مسئولان توضیحی ندادند که روش‌های کنترل ورود و خروج شهروندان و غربالگری آن‌ها تا چه میزان برای تشخیص بیماران مطمئن و استاندارد عمل می‌کند.

پیشتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اعلام کرده بود که با وجود داشتن فاصله با وضعیت «کنترل بیماری کرونا» مساجد و مصلی‌ها در مناطقی که دولت آن‌ها را «سفید» خوانده، بازگشایی شده است.

بنا بر فهرست رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بود مراسم نماز جمعه در ۱۳۲ شهرستان از ۲۳ استان برگزار شود. این مراسم برای بیش از ۲۹۰ مسجد از کشور و ۱۸۰ پایگاه نماز جمعه برنامه‌ریزی شده بود.

اما آماری از تعداد شهرهایی که این مراسم در آن‌ها با حضور مردم مواجه و برگزار شد منتشر نشده است.

اقدام دولت برای بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی پس از آن صورت گرفت که هم‌زمان با درخواست سخنگوی قوه قضاییه،‌ علیرضا مرندی مشاور و پزشک معتمد علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ در نامه‌ای به حسن روحانی رییس‌جمهوری از او خواست برای بازگشایی اماکن مذهبی و متبرکه قدم بردارد.

در پی آن روحانیون نزدیک به حکومت و تعدادی از امامان جمعه از جمله احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی،‌ نیز از ادامه بسته بودن مساجد گلایه کردند.

بازگشت برخی از مردم به اماکن عمومی و بازگشایی درهای مساجد و امام‌زاده‌ها در حالی است که نهادهای تحت نفوذ روحانیون از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان هنوز نشست‌ها و جلسات عادی خود را به دلیل احتمال ابتلا به کرونا از سر نگرفته‌اند.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز از اسفندماه تمامی دیدارها و برنامه‌های او را به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌کند و هنوز هیچ‌کدام از این برنامه‌ها به حالت سابق باز نگشته است. 

تازه‌ترین گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران که روز دوشنبه منتشر شد هشدار داد که روند شیوع کرونا در ۱۵ استان با شروع پیک افزایشی شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More