شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا از اظهارات سفیرش علیه ترامپ ابراز تاسف کرد

 

دفتر نخست وزیری بریتانیا  اعلام کرد که افشای اسناد محرمانه کیم داروک، سفیر بریتانیا در واشینگتن، موجب تاسف است.

بر اساس اسناد محرمانه افشا شده، سر کیم داروک، سفیر بریتانیا در آمریکا، ضمن «بی‌عرضه» و «نالایق» خواندن ترامپ، نوشته بود: «حقیقتا فکر نکنیم که این دولت بتواند خیلی عادی‌تر رفتار کند.» 

ترامپ روز یکشنبه ۱۶ تیرماه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «جناب سفیر خدمتگزار خوبی برای بریتانیا نبوده است. این چیزی است که می‌توانم به شما بگویم.»     

یک سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه ۱۷ تیر، به خبرنگاران گفت: «تماس‌هایی با دولت ترامپ گرفته شده و گفته شده که از نظر ما درز چنین اسنادی غیر قابل قبول است. مسلما آنچه روی داده، مایه تاسف است.»

همچنین دولت بریتانیا یکشنبه شب دستور گشایش پرونده‌ تحقیقات در این زمینه را صادر کرد. هدف از چنین تحقیقاتی، یافتن منشا این افشاگری و همچنین کشف انگیزه‌های آن است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز گفته: «ما باید کشف کنیم که این حادثه چگونه رخ داده است، دست‌کم برای بازگرداندن اعتماد به نمایندگان‌مان در سراسر جهان تا آنان به ارائه ارزیابی‌های صادقانه خود ادامه دهند.»

او تأکید کرد که هر زمان که مسئول این ماجرا مشخص شود، «تبعات سنگینی» در پی خواهد بود.

لیام فاکس، وزیر تجارت بریتانیا نیز خواستار مداخله دستگاه قضائی در این زمینه شده است. او به رادیو بی‌بی‌سی۴ گفت که این افشاگری نه حرفه‌ای، نه اخلاقی و نه وطن‌پرستانه است و ممکن است که موجب اخلال در روابط بریتانیا با آمریکا شود.

این در حالی است که نایجل فاراژ یکی از رهبران راستگرای هوادار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خواستار کناره‌گیری کیم داروک از مقام خود شده است.

 دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در پاسخ به اظهارات سفیر بریتانیا در کشورش که او را متهم به «بی‌عرضگی» و «عدم انسجام» در قبال ایران کرده بود، گفته است که این دیپلمات بریتانیایی، «خدمتگزار خوبی» برای کشورش نبوده 

بر اساس اسناد محرمانه افشا شده، سر کیم داروک، ضمن «بی‌عرضه» و «نالایق» خواندن ترامپ، نوشته بود: «حقیقتا فکر نکنیم که این دولت بتواند خیلی عادی‌تر رفتار کند.» 

ترامپ در واکنش گفته است:«ما خیلی از این آدم خوشمان نمی‌آید...چیزهای دیگری درباره‌اش هم هست که فعلا نمی‌گویم.»

در همین حال، وزارت امور خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تیم ما در واشینگتن رابطه محکمی با کاخ سفید دارد و در این شکی نیست...چنین رفتار شرورانه‌ای در برابر آن چیزی نیست.» 

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز گفت: «ما همچنان بر این باوریم که دولت آمریکا با ریاست‌جمهوری آقای ترامپ هم از کارایی بالایی برخوردار بوده و هم بهترین دوست بریتانیا در صحنه بین‌المللی بوده است.»

سفیر بریتانیا سیاست ترامپ در قبال ایران را «بی‌نظم» و «عاری از انسجام» توصیف کرده بود. این اظهارات در حالی است که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته، کشورهای اروپایی امضاکننده این توافق از جمله بریتانیا دچار نوعی سردرگمی در قبال ایران و آمریکا شده‌اند.

طبق اسناد افشا شده، داروک اظهار داشته بود که دلیل انصراف اخیر ترامپ از حمله به ایران، نگرانی از کشته شدن مردم  نبوده و هدفش تبلیغات برای انتخابات سال ۲۰۲۰ بوده است.

ماه گذشته، پس از سرنگونی یک فروند پهپاد ایرانی از سوی نیروهای نظامی ایرانی، آمریکا تا مرز درگیری نظامی با ایران پیش رفت اما ترامپ در دقایق آخر دستور توقف حمله را داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More