شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه مشترک وزرای علوم و بهداشت: ستاد ملی مدیرت کرونا با «تعویق» مخالفت کرد، کنکور پایان مرداد ماه برگزار می‌شود

در پی مخالفت ستاد ملی مدیریت کرونا که ریاست آن را حسن روحانی بر عهده دارد، وزرای علوم و بهداشت که دو روز قبل از تعویق یک ماهه کنکور خبر داده بودند، در بیانیه مشترکی اعلام کردند که کنکور سراسری در تاریخ مصوب قبلی  مرداد تا اول شهریور برگزار می‌شود.

در بیانیه مشترکی که به امضای منصور غلامی وزیر علوم و سعید نمکی وزیر بهداشت آمده  که «پیرو اعلام نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل‌های سختگیرانه»، این درخواست به دلایل متعدد مورد تایید ستاد ملی مدیریت کرونا قرار نگرفت.

برگزاری کنکور سراسری در هفته‌های اخیر به چالشی برای وزارت علوم و وزارت بهداشت تبدیل شده است و وزرای علوم و بهداشت، نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی بارها در اظهارات متناقض از «اجرای قطعی»، «لغو» و «تعویق» آن خبر داده‌اند.

در بیانیه وزرای علوم و بهداشت تاکید شده است که به دنبال مخالفت ستاد ملی مدیریت کرونا با تغییر تاریخ برگزاری کنکور سراسری «مقرر شد با همکاری استانداران، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، کمبود فضاها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل‌ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا در روزهای ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و یکم شهریورماه برگزار شود.

همزمان علی ربیعی، سخنگوی دولت، با بیان اینکه عده‌ای از داوطلبان کنکور سراسری و خانواده‌های آنها نگران عقب افتادن کنکور و آثار خستگی و روانی آن و عده‌ای نیز نگران خطرات ناشی از عدم رعایت مسائل بهداشتی هستند، گفت که حسن روحانی «با درک نگرانی همه این افراد بر بهترین و عملی‌ترین تصمیم با بررسی همه جوانب آموزشی، اجتماعی، شروع سال تحصیلی با محوریت مساله سلامت» تاکید کرده است.

سخنگوی دولت گفت که وزیر بهداشت و وزیر علوم را موظف شدند با در نظر گرفتن همه دیدگاه‌های صاحب‌نظران در جامعه تمامی جوانب برگزاری کنکور را با اولویت سلامت بررسی و تصمیم مناسب را اتخاذ و به رییس‌جمهوری اعلام کنند.

همزمان حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی، نیز با اشاره به مخالفت رییس دولت دوازدهم با تعویق برگزاری کنکور سراسری، در صفحه‌توییتر خود نوشت که «هم آزمون دانشگاه و هم آیین محرم با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود» و «همه مراقبت می‌کنیم تا جوانان عزیزمان نه در آزمون سراسری و نه در سوگواره آیینی دچار بیماری نشوند.»

پیشتر در چهاردهم مرداد ماه و پس از چند هفته انتشار اخبار و ضد و نقیض درباره کنکور سراسری، سعید نمکی وزیر بهداشت گفته بود که براساس تصمیم‌گیری در دومین جلسه مشترک وزرای بهداشت و علوم، کمیسیون آموزش مجلس و سازمان سنجش، کنکور سراسری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت شماری از نیروهای بسیج در پایان مرداد ماه برگزار خواهد شد.

پس از آن بود که در دوشنبه ۲۰ مرداد ماه،  منصور غلامی وزیر علوم با اعلام اینکه «تعویق کنکور قطعی است»، گفته بود که به دلیل ضرورت افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و بسته‌بندی دوباره دفترچه‌ سوالات  بر اساس حوزه‌های جدید، کنکور سراسری دانشگاه‌ها به تعویق افتاده است.

همان روز سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز گفت که در جلسه‌ای که «شامگاه دوشنبه با حضور وزیر علوم، رییس سازمان سنجش و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد، بر اجرای پروتکل‌های سختگیرانه‌تر برای تامین امنیت داوطلبان جوان کنکور سراسری تاکید کرده است و در مقابل وزارت علوم و‌ سازمان سنجش اعلام کردند برای اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در نیاز به زمان بیشتری دارند.»

ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش، نیز خواهان تعویق کنکور سراسری بود و با بیان اینکه وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط «افزایش فاصله صندلی‌ها باید به دو متر» و « سطح اشغال ۲۰ درصدی سالن‌های محل برگزاری کنکور در مناطق گرمسیری» را گذاشته است که اجرای آن برای ما در فاصله زمانی تا ۳۱ مرداد برای ما مقدور نیست.

رییس سازمان سنجش همچنین گفته بود که «در صورتی‌که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می‌افتاد که خط قرمز ما بود.» او گفت که با تغییر پروتکل‌های بهداشتی باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال شود و در آنجا بر اساس فاصله‌گذاری جدید پلمب سوالات باز می‌شد و دفترچه‌ها دوباره مرتب می‌شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می‌یافت.

اکنون آن‌گونه که علی ربیعی، سخنگوی دولت، با تصمیم حسن روحانی قرار شده است که کنکور سراسری در روزهای پایانی مرداد ماه برگزار شود و این درحالی است که بیش از ۹۰۰ هزار داوطلب کنکور در هفته‌های اخیر علاوه بر فشار ناشی کنکور، هفته‌هاست که در معرض اخبار ضد و نقیض درباره زمان برگزاری کنکور قرار داشته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More