شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم سیل در شهرهای شمالی ایران

 

سیل در استان‌های شمال و شمال شرقی ایران همچنان ادامه دارد و موجب خسارات و مرگ تعدادی از شهروندان شده است.

بارش شدید باران و جاری شدن سیل که از روز یکشنبه گذشته  در استان مازندران آغاز شد، اکنون پس از عبور از استان گلستان به استان خراسان شمالی رسیده است.

محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی از درگیر شدن «بیش از ۱۵ هزار نفر» از جمعیت این استان با سیلاب طی چند روز اخیر خبر داد.

او با تأکید بر این که «وقوع سیلاب و کولاک در این استان بسیار شدیدتر از استان گلستان است»، اضافه کرد که ۶۰ تیر برق از دسترس خدمات خارج شدند.

روستاها بیشتر از سایر مناطق از سیل آسیب دیده‌اند. استاندار خراسان شمالی در این باره گفته که «بخش عمده مشکلات ناشی از جاری شدن سیل به دلیل نبود زیرساخت های لازم در روستاهاست.»

دست کم هفده روستای استان خراسان شمالی دچار آبگرفتگی شدند.

همچنین فرماندار شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی اعلام کرد: «باران و سیل بیش از هشت میلیارد تومان» خسارت به این شهرستان وارد کرد.

علیرضا مظاهری فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی نیزاز مرگ دو چوپان بر اثر وقوع سیل در شهرستان مانه و سملقان در غرب این استان خبر داد.

پیشتر مرگ دست‌کم دو کودک در گنبد کاووس و شهرستان‌های اطرافش، بر اثر سیل گزارش شده بود.

همچنین روز پنج‌شنبه اول فروردین، اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که «برق ۴۰ روستای گلستان همچنان قطع است».

پیشتر وزیر نیرو گفته بود که در استان گلستان بیش از ۳۶۰ روستا و در مازندران هم ۱۹۳ روستا دچار مشکل قطعی برق شدند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وقوع سیل در شهرستان آق‌قلا طی روز پنج‌شنبه گفت: «اکنون بیش از ۱۰ روستا در این شهرستان زیر آب هستند.»

اما فرماندار شهرستان آق قلا تعداد روستاهای محصور در آب در این شهرستان و در حاشیه گرگانرود و اطراف آن را «در حال حاضر ۱۲ روستا» اعلام کرد.

رییس سازمان امداد و نجات کشور نیز گفت «۱۰ شهر گلستان متاثر از برف و کولاک و سیل» هستند و «بیش از ۳۷ هزار نفر» از مردم این استان درگیر سیل شده‌اند.

پیشتر ولی‌الله رضایی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گنبدکاووس گفته بود که «هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی گنبد کاووس» آسیب دیده است.

خط ریلی گرگان - تهران نیز همچنان بسته است.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور، دولت برای کمک به سیل زدگان استان گلستان پنج میلیارد تومان اعتبار در اختیار استانداری گلستان قرار می‌دهد.

استاندار خراسان شمالی هم از تخصیص اعتبار برای کمک به سیل‌زدگان این استان خبر داد، اما میزان آن را اعلام نکرد.

در استان مازندران نیز که شش روز از آغاز سیل در این استان می‌گذرد، براساس گزارش ستاد مدیریت بحران این استان، حدود دویست روستا در این استان دچار آبگرفتگی شدند و به یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شد.

همچنین، ده‌ها پل ارتباطی در محورهای فرعی و روستایی تخریب و یا دچار خسارت کلی شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More