شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در توکیو گفت واشینگتن به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و این کشور «شانس آن را دارد که با رهبران کنونی کشور بهتری باشد.»

او روز دوشنبه ششم خردادماه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، گفت: «ما به دنبال تغییر حکومت نیستیم. من می‌خواهم این قضیه را روشن کنم. ما می‌خواهیم هیچ سلاح هسته‌ای نباشد.»

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت بر این باور است که با ایران «به توافق می‌رسد» و معتقد است تهران «ظرفیت اقتصادی بالایی دارد».

برخی از مشاوران ترامپ، خصوصا جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، قبل از وارد شدن به کابینه ترامپ از تغییر حکومت در ایران سخن گفته بودند.

رییس‌جمهور آمریکا، پیش‌تر در روز دوشنبه، حمایت خود را از علاقه‌ آبه  به تلاش برای میانجی‌گیری بین ایران و آمریکا را اعلام کرده بود.

ترامپ در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن گفت: «خبر دارم که نخست‌وزیر و ژاپن روابط بسیار خوبی با ایران دارد. پس ببینیم چه پیش می‌آید.»

او اضافه کرد: «نخست‌وزیر قبلا با من در این باره حرف زده و من مطمئنم که ایران علاقه‌مند به گفت‌وگو خواهد بود. اگر آنها علاقه‌مند به گفت‌وگو باشند، ما هم علاقه‌مند خواهیم بود. ببینیم چه می‌شود... کسی دوست ندارد اتفاق‌های ناگواری رخ دهد، خصوصا من.» 

ترامپ قبلا بارها نسبت به مذاکره با رهبران ایران ابراز علاقه کرده است. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون هر گونه گفت‌وگو با آمریکا را مردود دانسته‌اند.

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، روز یک‌شنبه «هرگونه گفت‌و‌گوی مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا» را رد کرد و همزمان عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه هم اخبار منتشر شده درباره «آغاز مذاکره جمهوری اسلامی با آمریکا و عربستان» را تکذیب کرد.

سخنان این دو مقام وزارت امور خارجه ایران واکنشی است به اخبار منتشرشده در برخی رسانه‌های منطقه‌ای و از جمله سخنان روز شنبه معاون وزیر خارجه کویت که از آغاز مذاکره میان آمریکا و ایران خبر داده و گفته بود: «به نظر می‌رسد مذاکرات میان واشینگتن و تهران آغاز شده است.»

ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت سال گذشته، تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد. آمریکا در راستای تشدید تحریم‌های نفتی، معافیت‌های اعطایی به تعدادی از مشتریان اصلی نفت ایران را نیز لغو کرد.

همزمان با بالا گرفتن جنگ لفظی و تشدید تنش بین تهران و واشینگتن، وزارت دفاع آمریکا از اعزام ۱۵۰۰ نیرو به منطقه خاورمیانه خبر داده است. پیش‌تر، یک فروند ناو هواپیمابر علاوه بر بمب‌افکن‌های ب-۵۲ برای مقابله با آنچه تهدید از سوی ایران خوانده می‌شود به خلیج فارس اعزام شده بود.

در هفته‌های اخیر، دولت‌ عراق آمادگی خود را برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا با هدف جلوگیری از برخورد نظامی اعلام کرده‌ است. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای گفت‌وگو با مقام‌های عراقی به این کشور سفر کرده و معاون او عراقچی هم به عمان رفته است. محور گفت‌وگوها در هر دو کشور افزایش تنش بین ایران و آمریکا و خطر وقوع جنگ در منطقه بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More