شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعطیلی کلاس‌های درس در هنگ‌کنگ در روز اول سال تحصیلی 

 

در ادامه اعتراض‌های ضد‌‌دولتی در هنگ‌کنگ، صدها دانش‌آموز و دانشجو در اولین روز سال تحصیلی جدید، برای شرکت در تظاهرات اعتراضی، کلاس‌های درس را تعطیل کردند. 

دانش‌آموزها و دانشجوها مقابل دانشگاه چینی هنگ‌کنگ جمع شدند و با ایراد سخنرانی، به مداخله چین در امور داخلی هنگ‌کنگ و نبود مردم‌سالاری در هنگ‌کنگ اعتراض کردند. 

چان، دانشجویی ۱۹ ساله، به خبرگزاری رویترز گفت: «این‌جا آمده‌ام تا به بقیه بگویم حتی بعد از تعطیلات تابستانی هم زندگی ما به وضع عادی برنگشته است و باید به مبارزه برای هنگ‌کنگ ادامه دهیم.» 

او در ادامه افزود: «این اعتراض‌ها مرا هشیار کرد تا نسبت به جامعه و بی‌صدایی افراد بی‌تفاوت نباشم.»

تصاویر منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی صف‌های دانش‌آموزان پلاکارد‌ در دست را نشان می‌دهد. بیشتر مدارس ابتدایی هنگ‌کنگ به‌خاطر وضعیت بد آب‌و‌هوا تعطیل بودند. 

متیو چونگ، سخنگوی دولت، به خبرنگارها گفت مدرسه جای تجمع اعتراضی نیست.

هنگ‌کنگ از سه ماه پیش درگیر اعتراض‌های ضد‌دولتی است. هرچند تجمع‌های اعتراضی در بیشتر موارد آرام و بدون خشونت برگزار شده است، در مواردی معترض‌ها به پرتاب کوکتل مولوتوف روی آورده‌اند و نیروهای پلیس هم با ماشین آب‌پاش، گاز اشک‌آور و باتوم پاسخ داده‌اند.

پلیس هنگ‌کنگ برای کنترل اوضاع، روز دوشنبه ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) در ایستگاه‌های مترو گروه‌های گشت مستقر کرد؛ در هفته‌های اخیر، ایستگاه‌های مترو از محل‌های درگیری بین معترض‌ها و نیروهای پلیس بوده است.

معترض‌ها خواستار برگزاری اعتصاب سراسری در روز دوشنبه بودند، اما بیشتر مردم زندگی عادی خود را از سر گرفته‌اند و قطارهای شهری فعال است.  

روز یکشنبه ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور)، هزاران معترض مسیرهای منتهی به فرودگاه را مسدود کرده بودند تا توجه جامعه بین‌المللی را به تلاش‌هایشان برای وادار کردن چین به افزایش دامنه خودمختاری هنگ‌کنگ جلب کنند.

اعتراض‌های جاری در هنگ‌کنگ از ماه ژوئن، با آغاز بررسی لایحه استرداد مجرمان به چین، کلید خورد و در هفته‌ها و ماه‌های بعد، شکل جدی‌تری به خود گرفت. هنگ‌کنگ از زمان خروج از استعمار بریتانیا در سال ۱۹۹۷ و بازگردانی به چین، با سیاست «یک کشور، دو نظام» اداره شده است. اما معترض‌ها می‌گویند چین با مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ، عملا این سیستم را عقیم کرده است.

به گفته مسئولان فرودگاه، در روز یکشنبه ۲۵ پرواز لغو شد.

کَری لام، رییس دولت هنگ‌کنگ، در صفحه فیس‌بوکش نوشت معترض‌ها به ۱۰ ایستگاه مترو آسیب زده‌اند.

معترض‌های هنگ‌کنگی پنج خواسته اصلی دارند: لغو کامل لایحه استرداد؛ انجام تحقیقات مستقل درباره خشونت نیروهای پلیس در برخورد با معترض‌ها؛ «اغتشاش» نخواندن اعتراض‌ها، رفع اتهام از دستگیرشدگان؛ و ازسرگیری اصلاحات سیاسی.

دولت چین بارها هشدار داده است در صورت لزوم، برای آرام کردن آشوب در هنگ‌کنگ مداخله قهرآمیز خواهد کرد.

فراخوان‌های تجمع‌های اعتراض‌های اخیر هنگ‌کنگ از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و اغلب با آرامش برگزار شده است. اما در برخی موارد، معترض‌‌ها به نیروهای پلیس و اماکن دولتی حمله کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، از آغاز اعتراض‌ها تاکنون، ۹۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More