شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح روحانی

 

گروهی از نمایندگان مجلس ایران طرحی را با هدف استیضاح و اعلام عدم کفایت حسن روحانی، رییس جمهوری، تهیه کرده‌اند و در حال جمع‌آوری امضا برای مطرح کردن آن در صحن علنی مجلس هستند.

به گزارش فارس، مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و عضو جبهه پایداری، در حال گرفتن امضای نمایندگان برای این طرح است. گفته می‌شود تاکنون تنها ۹ نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده‌اند.

طرح مذکور دارای ۱۴محور از جمله سوء مدیریت در کنترل بازار ارز، خسارت به منافع ملی و عدم توفیق در کنترل قیمت کالاهاست.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، «تقاضای رای به عدم کفایت سیاسی رییس جمهوری وقتی قابل طرح در مجلس است که حداقل به امضای یک سوم نمایندگان‌ منتخب رسیده باشد.»

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که منجر به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شد، شرایط اقتصادی در این کشور وخیم شده و در نتیجه آن ارزش ریال افت شدیدی کرده و قیمت کالاها افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

این موضوع باعث شده نمایندگان راست‌گرای مجلس، برجام را بی‌ثمر بخوانند و روحانی را به عدم مدیریت اقتصادی متهم کنند.در سطح جامعه نیز روحانی به سبب عدم توفیق در تحقق وعده‌های انتخاباتی خود مورد انتقاد است.

پیش‌تر، در تاریخ ششم شهریورماه سال جاری، نمایندگان مجلس رییس جمهوری را برای طرح سوال به مجلس فراخوانده بودند.

در جلسه سوال، نمایندگان از پاسخ رییس جمهوری درباره  قاچاق کالا، بیکاری و تدابیر دولت برای اشتغال‌زایی، رکود شدید و کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز قانع نشدند. روحانی تنها در مورد استمرار تحریم‌های بانکی موفق به اقناع نمایندگان شد.

برخی ناظران طرح استیضاح روحانی را یادآور اقدام مشابه علیه ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس جمهوری ایران، در ۲۶ خرداد ۱۳۶۰ می‌دانند که منجر به برکناری او شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More