شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تمهیدات مجلس و دولت برای مقابله با تحریم‌ها

 

مجلس شورای اسلامی یکشنبه، ۲۷ آبان ماه، در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، دژپسند، وزیر اقتصاد، و همتی، رییس کل بانک مرکزی، به بررسی راهکارهای مقابله با تحریم‌ها پرداخت.

علی لاریجانی، رییس مجلس، درباره مسائل مطرح‌شده در این جلسه گفت: «قرار است در کمیته مشترک مجلس و دولت موارد مورد‌نیاز بخش‌های صنعت، انرژی و کشاورزی و نیازهای مردم، به‌خصوص قشر مستضعف، مورد‌بحث قرار گرفته که در نهایت موضوع عملیاتی شود».

به گزارش ایسنا، لاریجانی در ادامه افزود در کمیته مشترک مجلس و دولت درباره «موارد مورد‌نیاز بخش‌های صنعت، انرژی، کشاورزی و نیازهای مردم» بحث و قرار شد «بسته‌های حمایتی» برای برخی گروه‌ها فراهم شود.

هم‌زمان بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس، خبر داد که قرار است دولت و مجلس «تمهیداتی بیندیشند که نوعی مقابله با تحریم‌های آمریکا» باشد و بر همین اساس «قرار است کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین کمیته‌ای در دولت برای عملیاتی کردن این راهکارها تشکیل جلسه دهند».

به گزارش ایسنا، نعمتی همچنین از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در این جلسه درباره «موضوعات مختلف کشور از جمله مباحث معیشتی، نفت، انرژی، صنعت و مباحث بازرگانی، گمرکی و در واقع نوع مقابله با تحریم‌ها» خبر داد.

سخنگوی هیات‌رییسه گفت قرار است دولت «به موازات کمیسیون‌های مجلس» کمیته‌ای تشکیل دهد و در آن «نوع رفتار دولت و دستگاه‌های مختلف دولتی برای کاربردی کردن و عملیاتی کردن» این گزارش را تعیین کنند. او در ادامه افزود آمریکا به‌دنبال ایجاد «جو روانی درباره تحریم‌هاست» و به همین دلیل «باید با در پیش گرفتن اقداماتی ثابت کنیم فشارهای آمریکا بی‌مورد است».

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ خارج می‌شود. بر همین اساس قرار شد تحریم‌ها علیه ایران که با امضای برجام لغو یا تعلیق شده بودند، در دو بازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه بازگردند.

دور نخست تحریم‌ها علیه ایران از مرداد ماه سال جاری آغاز شد. دور دوم تحریم‌ها که شامل صادرات نفت و گاز می‌شود، از ۱۴ آبان آغاز شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More