شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق مخفی اسرائیل با پرداخت هزینه واکسن سوریه؛ پیشنهاد استفاده آمریکا از دیپلماسی واکسن در قبال ایران

روزنامه نیویورک تایمز و منابع رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند این کشور به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانی با دمشق، پذیرفته که هزینه واکسن روسی کرونای مورد نیاز سوریه را تامین کند. همزمان مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، نیز به مقام‌های دولت آمریکا پیشنهاد کرد از دیپلماسی واکسن در مواجهه با مقام‌های جمهوری اسلامی استفاده کند که می‌تواند به واکسیناسیون مردم ایران به دور از فساد حاکمیت در ازای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، منجر شود.

به گزارش منابع و رسانه‌های اسرائیل، توافق تبادل زندانی، هفته گذشته به میانجیگری روسیه میان اسرائیل و سوریه صورت گرفته است و طی آن قرار شد که یک زن اسرائیلی که وارد سوریه شده بود، با دو چوپان سوری که در اسرائیل نگهداری می‌شدند، مبادله شوند. دلیل ورود زن اسرائیلی به سوریه اعلام نشده است.

منابع اسرائیلی که نخواستند نام‌شان فاش شود، شمار واکسن‌های روسی را که اسرائیل برای سوریه می‌خرد، اعلام نکرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آشنا با محتوای مذاکرات، گزارش داد که «تحت این توافق، اسرائیل به مسکو- میانجی مذاکرات تبادل زندانی با سوریه- پول می‌دهد تا واکسن اسپوتنیک ساخت روسیه به رژیم بشار اسد در سوریه تحویل داده شود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از توضیح درباره گزارش‌های رسانه‌ای درباره این توافق مخفیانه فوق، شانه‌ خالی کرد. او روز شنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در همین زمینه گفت:‌ «حتی یک واکسن اسرائیلی کووید-۱۹ صرف این کار نشده است.»

پیشتر رسانه‌های اسرائیلی گفته بودند که ارتش این کشور جلوی انتشار بخشی از توافق را که از نظر مردم جنجالی است، گرفته اما پس از انتشار گزارش رسانه‌های خارجی، ارتش ممنوعیت را برداشت.

آموس هارل، خبرنگار نظامی و دفاعی روزنامه هاآرتص، نوشته است نتانیاهو ترجیح می‌داد که این بخش از توافق فاش نشود، زیرا این اقدام موجب افزایش فشار بر نتانیاهو و انجام روش مشابه در مقابل حماس در نوار غزه خواهد شد.

برخی رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که مسکو نیز خواستار مخفی ماندن این بند از توافق مبادله میان اسرائیل و سوریه شده است. همزمان رسانه‌های رسمی سوریه گزارش‌ها درباره توافق واکسن را رد کرده و آن را «اطلاعات ساختگی»‌ توصیف کرده‌اند.

تاکنون نیمی از جمعیت اسرائیل، دست‌کم دُز اول واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند و این کشور بیش از حد نیاز جمعیت ۹ میلیونی خود واکسن تهیه کرده است. عملیات واکسیناسیون سراسری در سوریه هنوز آغاز نشده است.

 پیشنهاد دیپلماسی واکسن در مورد ایران

همزمان  مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشینگتن، در توییتی به مقام‌های دولت آمریکا پیشنهاد کرد که «به جای فرستادن میلیاردها دلار به ایران از طریق صندوق بین‌المللی پول و یا آزاد کردن پول نفتی که جمهوری اسلامی به نفع مردم ایران استفاده نخواهد کرد، به آنها پیشنهاد واکسن بدهید.»

او تاکید کرد که پیشنهاد تامین واکسن مورد نیاز ایران از سوی ایالات متحده «مستلزم نظارت یک سازمان بین‌المللی است تا واکسن‌ها به خودی‌های حکومت نرسد».

دوبوویتز افزود که پیشنهاد تامین واکسن مورد نیاز ایران را به «آزادی تمامی گروگان‌ها منوط کنید. اگر جمهوری اسلامی از آن سر باز زد، روشن می‌شود که ارزش گروگان‌های غیرقانونی برایش از رفاه مردم ایران بیشتر است. اگر پذیرفت، مردم ایران واکسن می‌زنند، و گروگان‌ها آزاد می‌شوند.»

مارک دوبوویتز گفت که «اگر خامنه‌ای به اصرار مضحک خود به منع واکسن‌های غربی اصرار ورزد، برای پیشنهاد واکسن روسی، با روسیه همکاری کنید. واکسیناسیون مردم ایران از طریق پرهیز از فساد حاکمیت و کنترل، در ازای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه. این توافقی است که حمایت مرا دارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More