شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توانیر درباره بازگشت خاموشی‌ها: استخراج رمزارزها از دلایل کمبود و قطع برق است

 

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، شرکت نیروی برق، روز جمعه در مراسمی با عنوان «عبور از پیک تابستان»، از کمبود دست‌کم ۵ هزار مگاوات برق خبر داد و از استخراج رمزارزها به عنوان یکی از دلایل بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق در ایران نام برد.

متولی‌زاده گفت که خشکسالی و غیر ممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت «پدیده جدیدی به نام رمزارز‌ها» چهار دلیل اصلی افزایش شدید مصرف برق و بهم خوردن تراز تولید و مصرف به شمار می‌روند.

مدیرعامل توانیر گفت که برای مقابله با خاموشی‌های گسترده در هفته‌های پیش رو و به ویژه تابستان محور اصلی «مقابله با دستگاه‌های رمز ارز غیرمجاز، تعدیل روشنایی معابر شهری و بین شهری» و همچنین اقداماتی فنی چون بررسی آماده به کاری سامانه‌های برق من و ارزیابی آماده به کاری مولد‌های اضطراری است.

همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که بر اساس نتایج یک تحقیق تازه، حدود ۴/۵ درصد همه استخراج‌های بیت‌کوین جهان در ایران انجام شده و درآمد صدها میلیون دلاری در حوزه رمزارز برای این کشور در پی داشته است.

در این  گزارش آمده که بر اساس آمارهای شرکت یک تحقیقاتی در زمینه بلاک‌چین ، سطح کنونی استخراج بیت‌کوین ر ایران نزدیک به یک میلیارد دلار در سال است. 

مقام‌های مسئول در ایران بعد از فاش شدن حضور شرکت‌های چینی برای استخراج رمزارزها در ایران، آن را تایید کردند اما در سخنان خود تلاش می‌کنند ارتباط این موضوع با کمبود و قطع برق را پنهان کرده یا آن را متوجه فعالیت‌های «غیرمجاز» برای استخراج رمز ارزکنند.

غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، با اشاره به کمبود دست‌کم ۴ هزار مگاوات برق، گفت که تابستان بسیار سختی برای تامین برق پیش رو داریم.

با این حال معاون توانیر از «افزایش دما، استفاده بخش کشاورزی از چاه‌های آب به دلیل خشکسالی و تولید کمتر برق از نیروگاه‌های برق‌آبی» به عنوان دلایل کمبود برق و افزایش خاموشی‌ها یاد کرد و اشاره‌ای به استخراج رمزارزها نکرد.

قطع برق  و خاموشی‌ از روز دوشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه در مناطق مختلفی در تهران و دیگر شهرهای ایران گزارش شده است.

پس از آن مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، روز سه‌شنبه در واکنش به قطع برق و خاموشی‌ها، گفت: «این مساله ممکن است به دلیل افزایش مصرف در برخی نقاط و ضعف شبکه باشد.»

او همچنین درباره دلیل قطع برق بدون اعلام قبلی گفت که از هم اکنون خاموشی برنامه‌ریزی شده برای تهران تعریف نشده است و جداول خاموشی منتشر نخواهد شد.

سخنگوی صنعت برق البته تاکید کرد که امسال تابستان بسیار سختی از نظر گرما و افزایش مصرف برق پیش رو داریم و افزود که برنامه‌ریزی شده تا با طرح‌های مدیریت مصرف، برخورد با مشترکان پرمصرف به ویژه در بخش اداری و تجاری، و همچنین شناسایی و برخورد با رمزارزهای غیر مجاز مانع از بروز خاموشی‌های گسترده شویم.

با گسترش خاموشی‌ها، رجبی مشهدی که دلیل قطع برق را «افزایش مصرف و ضعف شبکه» ذکر کرده بود، روز چهارشنبه گفت که این خاموشی‌ها به دلیل «فرسودگی شبکه برق و پرشدگی ترانسفورماتور‌ها» است و در روز‌های آینده مشکل برطرف می‌شود.

سخنگوی صنعت برق البته به صراحت استخراج رمز رمزارز‌ها را از دلایل اصلی کمبود و قطع برق عنوان کرد. او گفت که مصرف برق در صنایع بزرگ ۲۳ درصد رشد داشته است و افزود که یکی از مشکلات فعلی فعالیت‌های مرتبط استخراج رمزارز‌های غیر مجاز هستند.

مصطفی رجبی مشهدی تاکید کرد که هم‌اکنون رقمی معادل یک هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف برق دارند و این عدد بسیار بزرگ است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More