شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ثبت نخستین مرگ بر اثر کرونای جهش‌یافته در قزوین

 

پیمان نامدار، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، اعلام کرد با مشاهده گونه جهش‌یافته کرونا که در بریتانیا ثبت شده، در این استان و ثبت اولین مرگ بر اثر ابتلا به این گونه، برخی از تعطیلی‌ها و محدویت‌ها بار دیگر در استان قزوین به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نامدار روز جمعه ۲۴ بهمن در این باره گفت  یک مرد ۴۸ ساله اهل آبیک روز پنجشنبه بر اثر ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا جان باخت.

او ادامه داد: «نتیجه تست تعدادی از اعضای خانواده این فرد مثبت بوده اما بدون علائم هستند و در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند.»

به گفته این مقام درمانی، امکان شیوع این گونه جهش‌یافته کرونا در استان قزوین وجود دارد و به همین دلیل، سالن‌های عروسی، مراسم ترحیم و آرامستان‌ها از روز جمعه تعطیل هستند.

نامدار گفت: «نمازهای جمعه در همه مناطق استان تا اطلاع بعدی اقامه نخواهند شد.»

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۰ نفر به کرونا مبتلا و از این میان، ۳۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند. او گفت: «میزان بسترهای استان افزایش یافته و به ۲۳۵ نفر رسیده است.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۶ دی از ورود گونه جهش‌یافته کرونا به ایران خبر داد و گفت این گونه از طریق یک مسافر ایرانی از بریتانیا وارد ایران شد. 

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت روز دوم بهمن در سفری به استان قزوین، تعداد مبتلایان به این گونه جهش‌یافته را ۶ مورد اعلام کرد و گفت: «احتمال اینکه این ویروس از کشورهای دیگر به کشور ما انتقال داده شود، وجود دارد.»

چند روز بعد، وزیر بهداشت از شناسایی هفتمین مورد ابتلا به این ویروس جهش‌یافته خبر داد که در روز سه‌شنبه ۷ بهمن به ثبت رسید. این فرد مبتلا، یک مسافر از هلند بود در استان خوزستان ساکن بود.

با این حال، همزمان با هشدارها درباره احتمال شیوع این گونه کرونا در ایران، اطلاع‌رسانی دولت در زمینه ابتلا به این نوع ویروس شفاف و دقیق نبوده است. 

محمد جزایری، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس شبکه تحقیقات بیماری‌های ویروسی ایران، روز ۱۸ بهمن به ایسنا گفت: « در نمونه‌های ۶۰بیمار کرونا مثبت در ۲ هفته اخیر از تهران، شهرهای شمالی و استان‌های شرقی اثری از ویروس جدید یافت نشده.»

او افزود: «اما از آنجایی که تعداد نمونه‌ بیماران کم بوده، نمی‌توان نتایج را به کل کشور تعمیم داد. تا چند هفته آینده، تعداد فراوانی از بیماران با تکنولوژی «تعیین توالی وسیع» مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More