شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جانسون در دیدار با روحانی خواهان آزادی فوری نازنین زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی شد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، طی دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، خواهان آزادی فوری نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی‌ایرانی و دیگر اتباع دوگانه زندانی در ایران شد.

جانسون که عصر سه‌شنبه در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد علاوه بر صحبت درباره برجام و  لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه، بر لزوم آزادی فوری نازنین زاغری تاکید کرد و گفت: «نگرانی‌های جدی درباره بازداشت اتباع دوگانه در تهران وجود دارد و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا در این زمینه پیشرفت کنیم.»

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی دیگری است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در فرودگاه بین المللی تهران، زمانی‌که قصد داشت همراه کودک ۲۲ماهه‌اش به انگلیس بازگردد از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد.

زاغری بارها برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود اما این بار  به «مشارکت در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم جمهوری اسلامی ایران» متهم و بازداشت شد.

او در زمان بازداشت از کارکنان بنیاد خیریه تامسون رویترز بود و به اتهام «جاسوسی از طریق آموزش روزنامه‌نگاری» از سوی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به پنج سال زندان محکوم شد. نازنین زاغری بارها این اتهام را رد کرده اما تاکنون در ایران زندانی است.

وقتی روز ۲۵ خرداد سال‌جاری نازنین زاغری در بند زنان زندان اوین در اعتراض به «بازداشت ناعادلانه» خود دست به اعتصاب غذا زد، همسرش ریچارد رتکلیف نیز با بست‌نشینی روبه‌ روی سفارت ایران در لندن، به این اعتصاب غذا پیوست و به مدت دو هفته به این اعتصاب غذا ادامه داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دو روز پیش گفت که حاضر بودیم نازنین زاغری را با طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از بریتانیا مبادله کنیم.

ظریف گفت که این پیشنهاد را فلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا در اوایل بازداشت زاغری داد، و این پیشنهاد در دوره‌ای که بوریس جانسون وزیر خارجه شد همچنان روی میز بود، اما بعد جانشین او جرمی هانت آن را رها کرد.  ظریف حتی اشاره کرد که جرمی هانت به وی گفته است:«این باج‌گیری است.»

مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند مورد اشاره ظریف مربوط است به معامله خرید تانک‌های چیفتن در دوره شاه از بریتانیا اما از زمان بازداشت نازنین زاغری، دست‌کم چند بار رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران طرح مبادله نازنین زاغری را با این مبلغ مطرح کرده‌اند.

علاوه بر نازنین زاغری، یک شهروند ایرانی-‌بریتانیایی به نام کمال فروغی نیز با وجود مشکلات جسمی در ۸۰ سالگی، در ایران زندانی است. او که بین دو شهر تهران و لندن برای کار و زندگی در حال سفر بود ۱۵ اردیبهشت  ۱۳۹۰ از سوی سپاه پاسداران بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.

ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه کینگستون در بریتانیا، نیز از ۱۷ شهریور۱۳۹۷ تاکنون زندانی شده است. او بار اول «در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در خیابان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از بازجویی در هتل استقلال» به «بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین» منتقل شد و ۶۹ روز در سلول انفرادی تحت بازجویی قرار گرفت.

پس از آن  ارس امیری با قرار وثیقه آزاد شد اما وقتی پیشنهاد همکاری ماموران وزارت اطلاعات را رد کرد، در ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ بار دیگر بازداشت و این بار به اتهام «اداره و تشکیل گروه و شبکه برانداز» با حکم ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۰سال حبس محکوم شد.

تازه‌ترین شهروند ایرانی‌بریتانیایی بازداشت شده در ایران، کامیل احمدی است. این پژوهشگر اجتماعی یک‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، در تهران بازداشت شده است و تاکنون اتهام و دلیل بازداشت او از سوی مقام‌های قوه قضاییه اعلام نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More