شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جهانپور صحت اسناد ایران‌اینترنشنال درباره مهندسی آمار کرونا در ایران را تایید کرد

 

در پی انتشار سند اختصاصی ایران‌اینترنشنال درباره چگونگی مهندسی آمار مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، ضمن تایید صحت این اسناد، اذعان کرد که اطلاعات درباره کرونا در «سیستم اطلاعات بیمارستانی» (HIS) متعلق به این وزارتخانه «بعضا تا ۴۵ روز، به‌روز نخواهد شد».

ایران‌اینترنشنال، روزهشتم اردیبهشت، بر اساس سندی که به آن دست پیدا کرده بود گزارش داد که آمار مربوط به مثبت بودن نتایج تست بیماران کرونا در برخی استان‌های ایران تا ۷۰ درصد در سیستم اطلاعات بیمارستانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ثبت نشده و در گزارش‌های رسمی قرار نگرفته است.

بر اساس بخش دیگری از این سند، ثبت اطلاعات مربوط به بیماران در سامانه «مرکز پایش مراقبت‌های درمانی» (MCMC) اورژانس کشور نیز با تاخیر بین سه تا بیش از ۲۰ روز صورت گرفته است.

اما جهانپور، روز چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت، در توجیه این اقدام وزارت بهداشت، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «این سامانه‌ها آفلاین است و به هیچ وجه ارتباطی ندارند.»

این اظهارات در حالی است که سامانه اطلاعات بیمارستانی آفلاین نبوده و اسناد تحلیل اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال نیز بر اساس این سامانه آنلاین به دست آمده است. آنچه «آفلاین» یا به عبارت درست‌تر قدیمی‌ است، داده‌هایی است در این سایت آنلاین بارگذاری شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره آمار رسمی کرونا در ایران گفت که این وزارتخانه اطلاعات خود در این زمینه را «از سامانه‌ای به‌روز» می‌گیرد، اما نام این سامانه را اعلام نکرد و توضیحات بیشتری درباره آن نداد.

تاکید جهانپور بر تاخیر در به‌روزرسانی سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) در حالی است که اساسا یکی از اهداف این سیستم «استخراج سريع‌تر و دقيق‌تر گزارش‌های آماری و مديريتی» اعلام شده است.

همچنین پیشتر مقام‌های بهداشتی و درمانی ایران بر ویژگی «سرعت» در این سامانه به ویژه برای ارتباط سریع با شرکت‌های بیمه و پرداخت به موقع هزینه‌های درمان تاکید کرده و از «ثبت نتایج آزمایشگاه و پاتولوژی به صورت دیجیتال و رگولاتوری» در این سامانه خبر داده بودند.

بنا بر اعلام وب‌سایت وزارت بهداشت ایران، «سیستم اطلاعات بیمارستانی» از سال ۱۳۸۷ از سوی مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده و تمامی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی از نسخه‌ای از این نرم‌افزار برای ثبت اطلاعات بیماران استفاده می‌کنند.

سامانه «مرکز پایش مراقبت‌های درمانی» نیز تحت نظر سازمان اورژانس کشور و با هدف ارتباط میان خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

سند مربوط به وضعیت ثبت بیماران کرونا در این سامانه، که به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، نشان می‌دهد تاخیر در این حوزه دست‌کم در مورد سه درصد بیماران صورت گرفته و در برخی استان‌ها این تاخیر تا بیش از ۳۰ درصد موارد نیز پیش رفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More