شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت طیفی از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان از سخنرانی روحانی

 

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه سوم مهرماه، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او در این سخنرانی به موارد مختلفی اشاره کرد، اما بخش عمده‌ای از وقت خود را به صحبت درباره رفتار دولت‌ آمریکا درقبال برجام و تلاش آن دولت برای تحریم ایران اختصاص داد.

روحانی در سخنرانی خود ضمن انتقاد از دولت آمریکا بابت خروج از برجام و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، خواستار «گفت‌وگو» شد، گرچه اضافه کرد «برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست». او همچنین از سیاست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه انتقاد کرد.

یک روز بعد از این سخنرانی، در داخل و خارج ایران، واکنش‌های مختلفی نسبت‌به آن ابراز شده است. در ایران عموم واکنش‌ها به این سخنرانی مثبت بود و نیروهای سیاسی به تمجید از آنچه رییس‌ جمهوری ایران در سازمان ملل متحد مطرح کرد، پرداختند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، ازجمله شخصیت‌هایی بود که به حمایت از سخنان روحانی پرداخت. به گزارش خبرگزاری فارس، او سخنان روحانی را «عزت‌مندانه» و «از موضع قدرت» مقابل «موضع خصمانه آمریکا» توصیف کرد. جنتی پیش از سفر روحانی به نیویورک، درمورد امکان ملاقات یا گفت‌وگو میان روحانی و ترامپ واکنش نشان داده بود.

بهروز نعمتی، سخن‌گوی هیات‌رییسه مجلس، گفت روحانی در این سخنرانی، «حقانیت کشورمان را به زیبایی به‌تصویر کشید» و «حقانیت و مظلومیت ایرانی‌ها و ظلم آمریکایی‌ها» را نشان داد.

اسدالله عباسی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس هم مواضع روحانی را «محکم، انقلابی و درست» توصیف کرد و گفت: «ما مواضع رییس جمهوری را درمقابل خوی استکباری ترامپ، صحیح و درست می‌دانیم».

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دیگر نماینده اصول‌گرای مجلس، به خبرگزاری ایرنا گفت که مواضع روحانی «مثبت و خوب» بود و «از رییس‌جمهور انتظار داریم همین مواضع را نیز اجرایی کند».

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در مجلس دهم نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. رییس‌جمهور الزامات مذاکره برابر با کشورهای دنیا ازجمله ایالات متحده آمریکا را با صراحت بیان کرد. حال توپ در زمین طرف مقابل است.»

 

 

پیش از روحانی، دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا نیز در نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل سخنرانی کرد. او که پیش از آغاز سخنرانی‌ها در توییتی روحانی را «فردی دوست‌داشتنی» توصیف کرده بود، در سخنان خود حکومت ایران را «دیکتاتوری» خواند و به انتقاد از نقش ایران در کمک به «گروه‌های تروریستی» در منطقه پرداخت.

 

 

علی‌رضا زاکانی، از نماینده‌های پیشین مجلس، در صفحه توییتر خود، سخنان روحانی را نشانه «اقتدار ایران در پرتو قانون و تاکید بر حقوق ملت‌ها» خواند، اما افزود: «کاش گفته می‌شد آمریکا دیگر جرات و قابلیت عملی‌کردن تهدیداتش را ندارد و هذیان می‌گوید، چون نه جنگ می‌شود و نه مذاکره می‌کنیم». بخش آخر توییت زاکانی، اشاره‌ای است به سخنان چندی پیش آیت‌الله خامنه‌ای که ضمن مخالفت با گفت‌وگو با آمریکا، اعلام کرده بود نه جنگ می‌شود و نه ایران با آمریکا مذاکره می‌کند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More