شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان تهران:‌ اصل حصر برقرار است

 

محمود جعفری دولت‌آبادی، دادستان کل تهران، اعلام کرد تغییری در حصر خانگی رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ صورت نگرفته‌است.

او روز سه‌شنبه نهم بهمن‌ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد وضعیت حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، به گفتن این جمله اکتفا کرد که « پرونده در دبیرخانه شورای امنیت ملی است و اطلاع‌رسانی با ما نیست اما اصل حصر فعلا برقرار است».

حصر خانگی موسوی، رهنورد و کروبی که از اوایل اسفندماه ۱۳۸۹ آغاز شد، یکی از موضوعات حساس در جمهوری اسلامی است و اطلاع‌رسانی در باره آن با احتیاط  زیاد صورت می‌گیرد.

این حصر بعد از آن شروع شد که موسوی و کروبی در بیانیه‌ای از موج اعتراض‌های مردمی در بعضی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا موسوم به «بهار عربی» حمایت کردند و از ایرانیان خواستند در حمایت از انقلاب‌ در این کشورها به خیابان بیایند.

موسوی و کروبی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بودند و اختلافشان با حکومت ایران در پی اعتراض آنها به نتایج این انتخابات شروع شد. موسوی و کروبی معتقدند در این انتخابات به نفع محمود احمدی‌نژاد تقلب شد.

گروهی از اصولگرایان که به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نزدیک‌ترند موسوی و کروبی را به‌عنوان «سران فتنه» قلمداد می‌کنند و خواستار اشد مجازات برای آنهایند.

یکی از وعده‌های اننخاباتی حسن روحانی، رییس‌ جمهوری فعلی ایران، در سال ۱۳۹۲ تلاش برای رفع حصر رهبران معترضان به انتخابات ۱۳۸۸ بود که تاکنون تحقق نیافته‌است.

ناظران آگاه معتقدند کلید پرونده حصر در دست خامنه‌ای است. در کتاب «فتنه تغلّب» که اخیرا از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده است، این‌گونه ادعا شده که موسوی و کروبی هیج سندی مبنی بر تخلف در انتخابات ارائه نکرده و بیشتر به دنبال ایجاد ناآرامی در کشور بوده‌اند.

اظهارات اخیر حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی، مبنی بر اینکه از حصر تنها «پوسته‌ای» باقی مانده هم مورد عتاب قرار گرفت تا جایی که دولت‌آبادی تهدید به صدور کیفرخواست علیه آشنا کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More