شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دعوت مخالفان دولت هنگ‌کنگ برای تجمع دوباره در فرودگاه

گروه‌های سازمان‌دهنده اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ از مردم خواسته‌اند در ایام تعطیلات پایان هفته برای ادامه تظاهرات ضد دولتی در فرودگاه بین‌المللی این شهر  تجمع کنند. 

این گروه‌ها در اطلاعیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، از مردم خواستند با هر وسیله‌ای از جمله «مترو، اتوبوس فرودگاه، تاکسی، دوچرخه و اتومبیل شخصی» خود را به فرودگاه رسانده و «حمل‌ونقل فرودگاه» را مختل کنند.  

هنگ‌کنگ از هفته‌ها پیش شاهد اعتراضات گسترده و بعضا خشونت‌آمیز بوده است. اعتراض‌های هنگ‌کنگ تنش‌های بین چین و دولت‌های غربی را نیز تشدید کرده است. هفته گذشته، فرودگاه این شهر با ورود معترضین و مسدود کردن مسیرهای جابجایی مسافران و درگیری با نیروهای پلیس، به تعطیلی کشانده شد.

اداره امور هنگ‌کنگ در چین این اقدام معترضان را «اعمال شبه‌تروریستی» خواند و دیوان عالی هنگ‌کنگ حکم ممنوعیت تجمع در فرودگاه را تمدید کرد. برخی از فعالان از مسافران به سبب هرج و مرج در فرودگاه در هفته گذشته عذرخواهی کردند.

اداره امور فرودگاهی هنگ‌کنگ نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از جوانان خواست تا «هنگ‌کنگ» را دوست بدارند. این اداره تاکید کرد نهایت تلاش خود را برای پیشگیری از اختلال در پروازها خواهد کرد.

اعتراضات هنگ‌کنگ از آن زمان آغاز شد که شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ بررسی لایحه‌ استرداد مجرمین به چین را آغاز کرد. هنگ‌کنگ پس از آزادی از استعمار بریتانیا در سال ۱۹۹۷ و بازگشت به حکومت چین تحت چارچوب «یک کشور، دو نظام» اداره شده است. 

اما در هفته‌های اخیر، دامنه اعتراضات به تحدید آزادی در هنگ‌‌کنگ تعمیم یافته و نگرانی‌ها را نسبت به تضییع حقوق تصریح‌شده در چارچوب «یک کشور، دو نظام» افزایش داده است. فرمول «یک کشور، دو نظام» به هنگ‌کنگ امتیازاتی مانند دستگاه قضای مستقل و حق اعتراض اعطا می‌کند. 

اعتراضات اخیر بر دو بخش اقتصاد و گردشگری تاثیر گذاشته و این جزیره‌شهر را برای اولین بار طی یک دهه اخیر در آستانه رکود اقتصادی قرار داده است.

فرانک چان، وزیر حمل و نقل، گفته است میزان جابجایی مسافر از فرودگاه طی دوره زمانی اول تا ۲۱ ماه  اوت، ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. طی همین مدت، جابجای بار کاهش ۱۴ درصدی از خود نشان داده است.

همچنین ادوارد یاو، وزیر تجارت، گفت از ۱۵ تا ۲۰ اوت، تعداد مسافرانی که وارد هنگ‌کنگ شدند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۹/۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

معترضان هنگ‌کنگی پنج خواسته اصلی مطرح کرده‌اند: لغو کامل لایحه استرداد، انجام تحقیقات مستقل از خشونت نیروهای پلیس در برخورد با معترضان، «اغتشاش» نخواندن اعتراضات، رفع اتهام از دستگیرشدگان و ازسرگیری اصلاحات سیاسی.

دولت چین بارها هشدار داده است در صورت لزوم، برای آرام کردن آشوب در هنگ‌کنگ مداخله قهرآمیز خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More