شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار دبیرکل فیفا با اعضای کمپین حضور زنان ایرانی در استادیوم

 

فاطمه سامورا، دبیرکل فیفا، خبر داد که با اعضای کمپینی که در ایران برای ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال فعالیت می‌کنند، دیدار خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سامورا خبر داد که این دیدار امروز در شهر زوریخ سوییس برگزار خواهد شد. اعضای این کمپین نامه‌ای با امضای ۲۰۰ هزار نفر جمع‌آوری کرده‌اند که خواستار صدور اجازه برای حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال شده‌اند.

قرار است روز شنبه دیدار برگشت فینال مسابقه‌های جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا در  استادیوم آزادی تهران میان دو تیم «پرسپولیس» و «کاشیما آنتلرز» از ژاپن برگزار شود. طی روزهای گذشته اخباری درباره احتمال صدور مجوز برای حضور زنان در این بازی منتشر شده بود، اما این خبرها تکذیب شده و گفته می‌شود مجوز صدور حضور زنان در استادیوم صادر نشده است.

پیش از این و در جریان دیدار دوستانه میان تیم‌های ملی فوتبال ایران و بولیوی، مجوز حضور محدود «زنان خاص»، شامل اعضای خانواده فوتبالیست‌ها و کارمندان فدراسیون فوتبال، صادر شد و آن‌ها برای تماشای این بازی در استادیوم حاضر شدند.

با این حال این مساله پس از چند روز با انتقاد دادستان کل کشور مواجه شد. محمدجعفر منتظری گفته بود که در صورت وقوع مجدد این اتفاق، این نهاد با مسببان آن برخورد خواهد کرد.

زنان در ایران از حضور در استادیوم‌های فوتبال (و برخی ورزش‌های دیگر) محروم هستند. با اینکه قانون مشخصی برای این مساله وجود ندارد، مقام‌های جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی رخ دهد.

زمستان گذشته جانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، پس از سفر به ایران گفته بود حسن روحانی برای حضور زنان در استادیوم‌ها قول داد، اما گفت «در کشور ما این امور کمی زمان می‌برد.»

مهیا کردن امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از جمله وعده‌های حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری بود. با این حال تابستان سال ۱۳۹۴ شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری، گفته بود دولت «به احترام مراجع» از پیگیری مساله ورود زنان به ورزشگاه‌ها صرف‌نظر کرده است.

تابستان امسال و در جریان رقابت‌های جام‌جهانی، اعلام شده بود زنان می‌توانند برای تماشای بازی‌ها از صفحه‌های نمایش به استادیوم آزادی بروند. این مساله ابتدا با مخالفت برخی مسئولان مواجه شد، اما در نهایت مجوز این امر صادر شد.

حضور محدود زنان در استادیوم‌ها مختص به فوتبال نیست. در سال‌های گذشته و پس از تهدید فدراسیون جهانی والیبال به مجازات کردن ایران، اجازه حضور محدود برخی زنان در استادیوم صادر شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More