شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیسی در واکنش به #اعدام_نکنید: جوسازی تاثیری ندارد

ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه در واکنش تلویحی به #اعدام_نکنید با تاکید بر اینکه خط قرمز قوه قضاییه «اغتشاش» است، افزود «فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها» بر رفتار این قوه تاثیرگذار نیست.

رییس قوه قضاییه ۳۰ تیر در جلسه شورای عالی قوه قضاییه  گفت که «بنای دستگاه قضایی بر صدور رای بر مبنای شرع و قانون است».

او اضافه کرد: «بین اعتراض و اغتشاش فرق قائلیم و اعتراض را باید شنید اما خط قرمز ما اغتشاش و ناامنی و به هم ریختن کشور است».

ابراهیم رییسی از مقامات قوه قضاییه و دادگاه‌های کشور خواست که «نسبت به جرایم خشن حساس باشند و با برخورد قاطع نگذارند افراد شرور و متجاسر به قانون میدان پیدا کنند».

این سخنان در حالی بیان شده که منشن‌های هشتگ اعدام نکنید به حدود ۱۱ میلیون‌نفر رسیده است و بزرگ‌ترین اعتراض مجازی علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. 

این هشتگ پس از تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه نفر از معترضان اعتراضات آبان ۹۸، در توییتر به راه افتاد و روز یکشنبه اعلام شد که دیوان عالی کشور با بررسی پرونده این سه نفر موافقت کرده است.

یک روز بعد اما محمود موسوی مجد که از سوی دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی به جاسوسی از نیروی قدس سپاه پاسداران متهم شده بود، اعدام شد.

محمود موسوی مجد و وکیل او محمد نیازی، اتهام جاسوسی  و ارسال اطلاعات تردد قاسم سلیمانی به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل را رد کرده بودند.

موسوی مجد در ۱۹ شهریور سال ۹۷ در سوریه ربوده شده و پس از نزدیک به یک ماه به ایران منتقل شد. خبرگزاری تسنیم در ۲۵ خرداد ماه سال‌جاری ربایش محمود موسوی مجد در دمشق را کار حزب‌الله لبنان عنوان کرد.

کاظم موسوی مجد، پدر محمد موسوی مجد، در نامه خود به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که اعترافات فرزندش اجباری و عمدتا مربوط به دوره‌ ربودن شدن او از دمشق و انتقال به ایران است.

خبرگزاری صدا و سیما اعدام موسوی مجد را «پاسخ قاطع قوه قضايیه به #اعدام_نکنید ترامپ» خواند.

این گزارش در حالی منتشر شده که توییت‌های این هشتگ از داخل ایران آغاز شده بود.

در ادامه این طوفان توییتری دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک و آن لینده، وزیر خارجه سوئد، ضمن حمایت از این هشتگ خواهان توقف احکام اعدام معترضان آبان شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More