شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رضا خندان:حتی در بخش مراقبت‌های ویژه، نیروهای امنیتی غیرانسانی‌ترین شرایط را علیه نسرین ستوده به کار بسته‌اند

رضا خندان، فعال حقوق بشر و همسر نسرین ستوده، با تاکید براینکه «او در بدترین شرایط ممکن در سی‌سی‌یو بستری است» و به ما به عنوان خانواده‌ بیمار اجازه ورود و نظارت به پروسه درمان داده نمی‌شود و تهدید به بازداشت شده‌ایم، گفت که «شدیدترین و غیرانسانی‌ترین شرایط را برای او به کار بسته‌اند تا کسی نتواند با او تماس بگیرد و تحت فشارهای روحی تسلیم خواسته‌هایشان شود.»

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌‌ای از زندان اوین که بامداد ۲۱ مرداد ماه اعلام کرد به دلیل شرایط ظالمانه که ادامه‌ حبس زندانیان سیاسی را غیرممکن کرده و «با درخواست آزادی زندانیان سیاسی» دست به اعتصاب غذا زده است.

ستوده شنبه بیست و نهم شهریور بعد از هفته‌ها اعتصاب غذا به خاطر مشکل قلبی و تنگی نفس، فشار خون بسیار پایین و ضعف عمومی شدید از بند زنان زندان اوین به اورژانس بیمارستان طالقانی منتقل شد و به گفته همسرش، رضا خندان، عصر همان روز به دلیل شرایط وخیمی که داشت به بخش سی‌سی‌یو این بیمارستان منتقل شد.

رضا خندان طی یادداشتی که در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه اول مهر ماه و در آغاز چهل و سومین روز اعتصاب غذای همسرش نسرین ستوده در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، گفت که «یکی از بدترین افرادشان را مسئول تیم امنیتی کرده‌اند» و «به ما به عنوان خانواده‌ بیمار اجازه ورود و نظارت به پروسه درمان داده نمی‌شود. از مشاهده نتایج آزمایشات جلوگیری می‌کنند. تهدید به بازداشت و توهین توسط سرپرست تیم عملیات می‌شویم.»

او افزود که بیمارستان [ طالقانی] تمام پروتکل‌های حاکم بر روابط پزشک و محیط‌های درمانی با بیمار را زیر پا گذاشته و مرعوب تیم امنیتی است  و رییس بیمارستان پس از دو بار مراجعه، وقت ملاقات به من نداد و حاضر نشد حتی به اتاق‌اش راه دهد.

رضا خندان، همسرش نسرین ستوده گفت که به دنبال هفته‌ها اعتصاب غذا اکنون به عنوان بیماری در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان طالقانی بستری است و «به گفته خودشان، مشکلات جدی قلبی دارد تحت شدیدترین استرس‌ها از ناحیه مسئول امنیتی قرار دارد.»

او گفت که «همین شخص [مسئول امنیتی]، عصر دوشنبه برای این که نسرین ستوده هنگام جابه‌جایی در راهرو با ما صحبت نکند از شدت عصبانیت ویلچیر او را عمدا هول داد و به در اتاق کوبید و او را داخل اتاق انداخت. پس از آن از پشت در بسته می‌توانستیم فریادهای نسرین را که لحظاتی قبل نای حرف زدن نداشت، در اتاق بشنویم.»

به گفته رضا خندان «همین سرپرست تیم عملیات که به هیچ وجه حق نزدیک شدن به او[نسرین] را ندارد، در موارد زیادی خودش با ویلچیر او را جابه‌جا می‌کند در حالی که صرفا مسئول مراقبت از اوست با حفظ فاصله».

رضا خندان تاکید کرد که در حال حاضر «نسرین ستوده با پایین‌ترین مقدار ایمنی و گلبول‌های سفید دو روز در سالن عمومی سی‌سی‌یو با ۱۰ بیمار و ده‌ها تن از کارکنان و همراهان بیماران که در رفت و آمد بودند نگهداری شد و احتمال ابتلا به کرونا در چنین فضایی بسیار بالاست.»

ستوده در نامه‌‌ ۲۱ مرداد ماه خود برای اعلام اعتصاب غذا، نسبت به خطر ابتلای زندانیان سیاسی به کرونا هشدار داده و تاکید کرده بود: «در میانه‌ بحران کرونا که ایران و جهان را در برگرفته است شرایط زندانیان سیاسی چنان سخت و دشوار شده است که ادامه‌ حبس با این شرایط ظالمانه غیرممکن شده است.»

این وکیل زندانی در همان نامه با تشریح روند غیرقانونی تشکیل پرونده‌ و بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی نوشت: «قضات دادگاه انقلاب بی‌پروا و مکررا به متهمان سیاسی اظهار می‌دارند که صرفا برپایه‌ گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حکم صادر می‌کنند و بازجو در بدو دستگیری متهمان پیشاپیش حکم قضایی را به آنان می‌گوید».

از زمان آغاز اعتصاب غذا فشارها بر نسرین ستوده و همچنین خانواده او تشدید شده است از جمله نیروهای امنیتی دوشنبه ۲۷ مرداد دختر او «مهراوه خندان» را برای ساعاتی بازداشت کردند و چند روز بعد محمد مقیمی، وکیل نسرین ستوده، اعلام کرد که «با هدف فشار» بر ستوده برای دختر ۲۰ ساله او نیز «پرونده» تشکیل داده‌اند.

مقام‌های قوه قضاییه جمهوری اسلامی و مسئولان سازمان زندان‌ها، تاکنون توضیحی درباره شرایط جسمی نسرین ستوده در جریان اعتصاب غذا  و همچنین درباره پاسخ به خواسته‌های این زندانیان توضیحی ارائه نکرده‌اند ولی توضیح رضا خندان درباره وضعیت همسرش حاکی از آن است که نیروهای امنیتی حتی در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان طالقانی بر او و خانواده‌اش افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More