شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: اگر اراده کنیم همین امروز غنی‌سازی ۹۰ درصد انجام می‌دهیم

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، ضمن تاکید بر «صلح‌آمیز» بودن برنامه اتمی این کشور، اعلام کرد: «اگر اراده کنیم امروز هم می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصدی انجام دهیم.»

او روز پنجشنبه ۲۶ فروردین در واکنش به نگرانی اروپا و آمریکا درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران گفت: «می‌گویند ۶۰ درصد یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن، حال فرض کنید ما ۹۰ درصد غنی‌سازی کنیم، اما اینکه شما فکر می‌کنید ما به سمت بمب اتم می‌رویم، اشتباه محض است.»

رییس جمهوری ایران تاکید کرد: «همین امروز هم اگر اراده کنیم می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصد را انجام دهیم، اما پای حرفمان ایستاده‌ایم و به دنبال بمب اتمی نیستیم.»

روحانی همچنین با اشاره به مذاکرات وین بار دیگر اعلام کرد که اگر آمریکا به برجام بازگردد ایران «بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی‌هایی که زمانش هم خیلی طول نمی‌کشد» به تمام تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

قرار است روز پنجشنبه نشست کمیسیون برجام در وین برای احیای این توافق از سر گرفته شود.

در همین حال ساعاتی پیش از این سخنان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «تحریک‌آمیز» خواند و گفت که این اقدام جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات وین را زیر سوال می برد.

روز چهارشنبه نیز وزارت خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران هیچ «نیاز موجه غیرنظامی» برای غنی‌سازی در این سطح ندارد.

ایران روز ۲۴ فروردین و پس از حمله به نطنز اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده است. 

 

نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران نمی‌تواند منتظر واکسن داخلی در تابستان باشد و باید در اردیبهشت و خرداد که «بسیار حیاتی» است از واکسن وارداتی استفاده کند.

او اعلام کرد که شرکت‌های خصوصی می توانند راحت‌تر واکسن وارد کنند.

این سخنان در حالی بیان شده که تعدادی از واردکنندگان خصوصی دارو از جمله ناصر ریاحی، نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، گفته بودند فرصت از دست رفته و همه کشورها در حد توان واکسن کرونا را رزرو کرده‌اند.

به تازگی، بلومبرگ در گزارشی نوشت با توجه به میزان دسترسی محدود برخی کشورها به واکسن کرونا، سال ها و حتی دهه ها طول خواهد کشید تا در برابر این ویروس به ایمنی جمعی دست یابند. در این گزارش، زمان پیش بینی شده برای ایران ۱۰ سال است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More