شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: ترامپ برج‌ساز بود اما بایدن سیاست بلد است

حسن روحانی با اعلام اینکه «توپ در زمین واشنگتن» است، تاکید کرد که اگر آمریکا به برجام بازگردد، جمهوری اسلامی نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

رییس جمهور ایران روز چهارشنبه اول بهمن‌ گفت که دونالد ترامپ «سیاست بلد نبود و به فکر برج سازی خود بود» اما « کسانی که امروز وارد کاخ سفید می شوند در سیاست بوده‌اند و مسائل سیاسی را می‌فهمند.»

او تاکید کرد که اگر در آمریکا فرمان بازگشت «به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل» صادر شود، در این هم این فرمان صادر می شود «نه بیشتر»

رییس جمهور ایران گفت: «اگر اجرای موثر تعهدات‌شان را انجام دادند، این طرف هم اجرای تعهدات موثر را خواهند دید.» 

روحانی افزود: «امروز توپ در زمین آمریکاست که برگردند و به تعهدات عمل کنند.»

او پیشتر نیز بارها اعلام کرده بود اگر آمریکا به برجام بازگردد جمهوری اسلامی نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

رهبر جمهوری اسلامی نیز روز ۱۹ دی اعلام کرده بود که اگر آمریکا و اروپا به تعهدات خود بازگردند جمهوری اسلامی هم به تعهدات خود بازخواهد گشت.

علی خامنه ای در عین حال گفته بود: «مطالبه عقلانی ما رفع تحریم هاست. اگر تحریم‌ها برداشته شد، بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد اما اگر تحریم‌ها برداشته نشود، بازگشت آمریکا به برجام به ضرر ماست.»

آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه گفت که اگر ایران به تعهدات خود بازگردد آمریکا نیز بازخواهد گشت.

او در عین حال اعلام کرد که «فعالیت‌های مخرب و برنامه‌های موشکی ایران» نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 

 

انتقاد روحانی از تغییرات مجلس در بودجه ۱۴۰۰ 

 

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از تغییرات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انتقاد کرد و ادبیات نمایندگان درباره بودجه را «ناپسند» خواند.

او تاکید کرد که پیام پیش‌بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه سال آینده این بوده که «فشار حداکثری ترامپ شکست خورده است.»

به گفته روحانی، کمیسیون تلفیق مجلس پیش‌بینی دولت برای فروش نفت را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داده اما با افزایش قیمت پیش بینی شده برای دلار، درآمد دولت از فروش نفت را افزایش داده است.

او اضافه کرد: «هر کس که چهار عمل اصلی را در حد دوم دبستان بلد باشد می‌تواند محاسبه کند.»

مجلس روز چهارشنبه یک جلسه غیر علنی برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار کرد و قرار است بودجه دو هفته دیگر در صحن علنی مجلس مطرح شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More