شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: مجوزهای غیرقانونی ساخت، معامله جان مردم با پول کثیف است

 

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، تخریب گسترده سیلاب در برخی استان‌های کشور را ناشی از صدور مجوز «غیرقانونی» برای ساخت‌وساز در بستر رودخانه‌ها دانسته و آن را «معامله جان مردم با پول کثیف» توصیف کرده است.

روحانی روز یکشنبه ۱۸ فروردین، پس از افتتاح چند پروژه شهری در تهران در سخنانی گفت: «صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها معامله جان مردم با پول کثیف است و باید سال ۱۳۹۸ را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران کنیم.»

رییس‌جمهور ایران که از ابتدای بارش‌های سیل‌آسا در ایران از سوی منتقدانش به عدم مدیریت بحران متهم شده‌ است، سیل اخیر را «هشدار و صدای رسای طبیعت» دانست و بر «حفظ حقوق طبیعت» تاکید کرد.

روحانی تلفات جانی و تخریب گسترده ناشی از سیلاب را معلول تخریب مسیل‌ها دانست و گفت: «وقتی مسیر سیل را خراب کنیم، سیل هم با خسارت می‌آید.»

او ادامه داد: «باید به لایروبی رودخانه‌ها و رفع موانع در مسیر آنها توجه بیشتری شود و نباید ساخت پل را ارزان تمام کنیم، چرا که پل‌های مقاوم می‌تواند در هنگام بروز سیلاب‌ها جلوی تخریب منازل مسکونی و جاده‌ها را بگیرد.»

روحانی ابراز امیدواری کرد که سیل فروردین‌ماه باعث تحولی مثبت برای «آزادسازی و مسیل رودخانه‌ها» باشد.

رییس‌جمهور ایران همچنین به ساخت واحدهای مسکونی در وسط رودخانه‌های اطراف تهران اشاره کرد و گفت: «واقعا جای تعجب دارد که چه کسی، به چه شکل و با چه مقدار پول مجوز داده است.»

روحانی افزود: «هر چند اگر خدای ناکرده آن دستگاه فاسد، پول دریافت کرده باشد خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده است.»

شروع سال جدید خورشیدی مصادف با بارش‌های سیل‌آسا در چندین استان ایران بود که تاکنون طبق آمار رسمی ۷۰ کشته برجای گذاشته است.

استان لرستان از جمله مناطقی بود که واحدهای مسکونی زیادی به سبب استقرار در مسیر سیلاب به کلی تخریب شدند.

در استان خوزستان نیز، بالا آمدن آب رودخانه کارون واحدهای مسکونی زیادی را در در معرض تخریب قرار داده است. نزدیک به 200 شهر و روستا کاملا تخلیه شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More