شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: مذاکره با آمریکا می‌توانست ادامه پیدا کند، ترامپ متوقفش کرد

 

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، روند مذاکرات بین ایران و آمریکا در جریان توافق هسته‌ای را تغییری مثبت و مهم ارزیابی کرد و گفت دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای و اعمال فشار بر ایران، روند مثبت روابط بین ایران و آمریکا را متوقف کرده است.

روحانی که برای حضور در اجلاس سالانه مجمع‌عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، روز دوشنبه دوم مهرماه، در نشستی با تعدادی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی گفت: «اینکه بعد از ۳۰سال، وزرای خارجه دو کشور(ایران و آمریکا) درمورد یک موضوع مهم با هم مذاکره و در مجامع گوناگون با یکدیگر دیدار می‌کردند، تحول مثبت و مهمی بود. همچنین اینکه بنده به‌عنوان رییس جمهور ایران، با رییس جمهور سابق آمریکا تبادل نامه داشتیم، یک تحول مثبت به‌شمار می‌رود.»

او افزود: « اقدام ترامپ درحقیقت ارتجاع و بازگشت به گذشته بود و حرکت‌های مثبت میان دو کشور را متوقف و نوعی کینه‌توزی جدید را آغاز کرد.»

رییس جمهوری ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد احتمال برطرف‌شدن مشکل ارتباط بین ایران و آمریکا با تغییر دولت ترامپ، گفت که مشکل ایران و آمریکا تنها با تغییر دولت‌ها حل‌وفصل نمی‌شود. او افزود، روند توافق هسته‌ای می‌توانست ادامه داشته باشد و اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود، «امروز شرکت‌های آمریکایی ازجمله بوئینگ با ایران رابطه داشتند و این به‌ضرر آمریکا نبود.»

روحانی خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را اقدامی نادرست خواند و گفت: «قبل از هر بحثی، این اقدامات نادرست باید جبران شود.»

حکومت ایران بارها مذاکره با دولت ترامپ را بی‌فایده و پیشنهادهای آن‌ها برای ملاقات را غیرصادقانه اعلام کرده است. با توجه به اعلام آمادگی دولت ترامپ برای مذاکره، بسیاری از ناظران، احتمال می‌دهند که درجریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، ملاقاتی بین سران دو کشور اتفاق بیفتد.

روز گذشته، وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو گفته بود که ترامپ حاضر است با علی خامنه‌ای که «صحنه‌گردان ایران» است دیدار کند. این درحالی است که رهبر ایران، علی خامنه‌ای، در مردادماه، مذاکره با آمریکا را یک اشتباه خواند و آن را به تبعیت از آنچه رویکرد روح‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران، خواند، ممنوع اعلام کرد.

روحانی در پاسخ به خبرنگاران درمورد احتمال تصمیم ایران به مذاکره با دولت ترامپ، گفت: «اگر روزی ببینیم آمریکا صادقانه به‌دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه‌ای خواهیم داشت.»

حسن روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال تکرار روند مذاکرات آمریکا با کره‌شمالی در مورد ایران، گفت: «تشبیه این دو مساله خیلی دقیق نیست… کره‌شمالی با ماجرای ایران کاملا متفاوت است.»

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر سیاست‌های جدید آمریکا گفت که سیاست دولتش تعامل با دنیا بوده و با همین شعار، پا به عرصه انتخابات و قدرت در ایران گذاشته است. او گفت: «مبنای ما از انتخابات سال ۹۲، تعامل با جهان بود و یکی از وعده‌های مهم من به مردم این بود که سیاست تعامل و گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه و جهان را پیش خواهم گرفت که برجام یکی‌از آثار این سیاست بود.»

او تاکید کرد که دولتش براساس همین سیاست، همچنان به برجام پایبند است و اگر طرف‌های دیگر در این توافق بمانند، ایران هم متعهد باقی خواهد ماند.

او همچنین گفت که سیاست آمریکا بر افکار عمومی در ایران تاثیر داشته و مدعی شد که شعارها علیه دولت آمریکا، تندتر از گذشته شده است.

روحانی خطاب به خبرنگاران آمریکایی گفت: «می‌توانید به‌راحتی ترسیم کنید اگر کشوری نسبت‌به آمریکا تحریمی اعمال کند که در زندگی روزمره شما و امنیت پروازها اثر بگذارد و دسترسی شما به دارو و نیازهای اولیه‌تان را تحت‌تاثیر قرار دهد، نسبت‌به کشور تحریم‌کننده چه احساسی دارید؟»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More