شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: پیشنهاد ترامپ برای مذاکره صادقانه نیست

 

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد، نوشت که پیشنهاد دونالد ترامپ برای گفت‌وگو با ایران «صادقانه» نیست. او همچنین ادعاهای دولتمردان آمریکایی درباره حمایت از مردم ایران را «پوچ و منافقانه» توصیف کرد.

یادداشت روحانی روز جمعه ۳۱ شهریورماه، در واشنگتن‌پست منتشر شده است. او در این یادداشت با اشاره به اینکه پس‌از خروج آمریکا از برجام، او مقابل دو تصمیم خروج از برجام یا «دادن مهلت چند هفته‌ای به اعضای باقی مانده» برای جبران خروج آمریکا قرار داشت، نوشت او راه دوم را برای «پاسداری از صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و احترام به حقوق و مقررات شناخته شده بین المللی» انتخاب کرده است.

رییس‌ جمهوری ایران اقدام این کشور در «دادن فرصت محدود به اروپا» برای حفظ برجام را عامل «به‌هم ریختن معادلات آمریکا» دانست، چرا که به گفته او، دولت آمریکا تصور می‌کرد پس از خروج آن کشور، ایران نیز از برجام خارج می‌شود و آن دولت قادر خواهد بود «یک ائتلاف جهانی علیه ایران شکل دهد و همه تحریم ها را برگرداند».

این یادداشت در آستانه سفر روحانی به نیویورک برای حضو در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد منتشر شده است. روحانی پیش از این، چند ماه پس از دور اول انتخابش به مقام ریاست‌جمهوری و پیش از سفر به نیویورک برای حضور در نشست سازمان ملل متحد نیز یادداشتی در واشنگتن‌پست منتشر کرده بود. او آن زمان در یادداشت خود، خواستار برقراری «دیالوگ سازنده» با دیگر کشورهای جهان شده بود.

رییس جمهوری ایران در یادداشت اخیر خود در واشنگتن‌پست، به پیشنهاد دونالد ترامپ برای گفت‌وگو با رهبران ایران اشاره کرده است. به نوشته روحانی، پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگو و مذاکره «صادقانه» نیست. او نوشت ایران باید پیشنهاد ترامپ را باور کند یا سخنان مایک پمپئو، وزیر امورخارجه دولت آمریکا، را که برای مذاکره پیش‌شرط‌هایی تعیین کرده بود. روحانی آن پی‌شرط‌ها را «توهین آشکار به ملت ایران» خوانده است.

رییس‌ جمهوری ایران همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام نوشت: «چگونه می توانیم به آمریکا اعتماد کنیم، درحالی‌که از تعهدات بین‌المللی‌اش و مصوبه شورای امنیت که خود بانی آن بوده است، کنار می‌کشد و دیگر کشورها را برای اجرای آن مصوبه تهدید به تنبیه می کند؟»

پیش از این احتمال‌هایی درباره امکان ملاقات و گفت‌وگو میان حسن روحانی و دونالد ترامپ در جریان برگزاری نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد منتشر شده بود. با این حال، چندی پیش، آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد اجازه مذاکره با آمریکا را نمی‌دهد.

روحانی در یادداشت خود، با «پوچ و منافقانه» دانستن سخنان مسئولان آمریکایی درباره حمایت آن‌ها از مردم ایران، از «اعمال تحریم‌ها و ایجاد سختی برای مردم ایران ازجمله در زمینه دسترسی مردم به دارو و یا محروم کردن ملت ایران از خرید هواپیمای مسافربری» انتقاد کرد و این کارها را «انتقام‌گیری» دولت آمریکا از ملت ایران دانست.

رییس‌ جمهوری ایران در پایان نوشته است که گرچه ممکن است «در کوتاه مدت در روابط اقتصادی با شرکایمان مشکلی به وجود آید»، اما «این بار نیز آمریکا مجبور می‌شود تغییر رویه دهد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More