شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه: توقیف نفتکش «گریس۱» اقدامی هدفمند و برنامه‌ریزی شده بود

 

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای مدعی شد که توقیف نفتکش «گریس۱» در تنگه جبل‌الطارق که حامل نفت ایران است؛ اقدامی از پیش برنامه‌ریزی شده و هدفمند بوده است.

در بخشی از این بیانیه که روز جمعه ۱۴ تیرماه، یک روز پس از اعلام توقیف نفتکش «گریس۱» در آب‌های جبل‌الطارق، منتشر شد آمده است: «ما توقیف ابرنفتکش تحت پرچم پاناما که در تاریخ چهار ژوئیه از سوی مقام‌های جبل‌الطارق با کمک یک واحد ویژه از تفنگ‌داران نیروی دریایی بریتانیا انجام شد را محکوم می‌کنیم.»

وزارت خارجه روسیه با محکوم کردن این اقدام بریتانیا، آن را تلاشی به منظور تحت فشار قرار دادن و پیچیده‌تر کردن وضعیت ایران و سوریه توصیف کرده است.

هرچند این نفتکش به هنگام توقیف با پرچم پاناما حرکت می‌کرد اما مقام‌های دریایی دولت پاناما روز پنجشنبه اعلام کردند از روز هشتم خرداد ماه گذشته، نفتکش «گریس۱» دیگر در فهرست ثبت شناورهای بین‌المللی این کشور قرار نداشته است. مقام‌های دولتی پاناما دلیل این تصمیم خود را دریافت اخطارهایی مبنی بر استفاده از این کشتی در «تامین مالی تروریسم» عنوان کردند.

بنا بر گزارش‌ها، این نفتکش روز  ۲۸ فروردین‌ماه گذشته، از بندر عسلویه، در استان بوشهر، به مقصد سوریه بارگیری شده است. اما به جای عبور از کانال سوئز، با دور زدن قاره آفریقا، یک مسیری طولانی را در ۹۰ روز طی کرده است تا در نهایت با عبور از تنگه جبل‌الطارق، وارد دریای مدیترانه شود.

 در برخی از گزارش‌ گفته شده عدم عبور این نفتکش از کانال سوئز، یا برگزیدن مسیری بسیار دورتر، نه به دلیل محدودیت‌ها یا مقررات مربوط به تحریم ایران یا سوریه، بلکه اساسا به سبب مشخصات فنی و وزن این نفتکش بوده که امکان عبور از کانال سوئز را نداشته است. گفته شده است که این نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران است.

روز جمعه، دادگاهی در جبل‌الطارق به مقام‌های بریتانیایی اجازه داد تا توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران را برای ۱۴ روز دیگر ادامه دهند. دولت محلی جبل‌الطارق، دولتی مستقل محسوب می‌شود اما امور بین‌المللی، دفاعی و مرزی آن با دولت بریتانیا است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یکی از مقام‌های دولت جبل‌الطارق نوشت که سرنشینان این نفتکش هم اکنون «به عنوان شاهد و نه مجرم» در حال مصاحبه شدن هستند. این نفتکش ۲۸ خدمه داشته است که اکثرا از اتباع هند و شماری نیز پاکستانی و اوکراینی هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More