شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویارویی کلامی ظریف و بولتون در فاکس نیوز

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در دو مصاحبه جداگانه با شبکه خبری فاکس نیوز با یکدیگر نوعی مناظره به راه انداختند.

ظریف در حاشیه سفر اخیرش به نیویورک در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه از این شبکه خبری پخش شد، گفت بولتون و سران کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در صددند دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا را برای درگیری نظامی با ایران قانع کنند.

او گفت: «اینها همه نسبت به کشاندن آمریکا به درگیری ابراز علاقه کرده‌اند.» ظریف در عین حال تاکید کرد ترامپ شخصا تمایل به جنگ با ایران نداشته و یکی از دلایل پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۱۶ وعده‌های ضدجنگش بوده است.

بولتون اما در پاسخ به ظریف گفت: «خیلی مضحک است. به نظرم آنچه در آن مصاحبه نشان داده شد نوشته تبلیغاتی از پیش‌آماده‌شده‌ای از طرف مقام‌های ایرانی بود.»

او ادامه داد: «این حاکی از تلاش آنان برای اشاعه اطلاعات نادرست درباره سیاست کلی آمریکاست. واقعیت امر این است که پیش از اینکه من وارد دولت بشوم، سیاست رییس‌ جمهوری درباره ایران کاملا روشن بود.»

ظریف همچنین در گفت‌وگوی خود با اشاره به اعمال تحریم‌های شدید از جمله تحریم نفتی علیه ایران و تروریست خواندن سپاه پاسداران گفت سیاست حداکثرسازی فشار بر ایران برای «به زانو آوردن ایران محکوم به شکست است».

بولتون در این باره گفت سیاست اصولی ترامپ «اعمال بیشترین فشار بر حکومت [ایران] برای تغییر رفتارش» بوده و «به نظرم این سیاست کارآیی داشته و به نظرم اینها از همین نگرانند».

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین افزود: «مردم ایران شایسته حکومتی بهترند» و جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه «دیکتاتوری مذهبی» به شمار می‌رود «دیکتاتوری نظامی» هم محسوب می‌شود.

ظریف برداشت مقام‌های آمریکایی از «اعمال حداکثر فشار ممکن بر مردم ایران برای وادار کردن آنان به اقدام» علیه حکومت را «غلط و خیالپردازی» توصیف کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، همواره گفته است کشورش «در صدد تغییر رژیم ایران نیست» و جمهوری اسلامی باید شروط ۱۲گانه آمریکا را برآورده کند تا  به «کشوری نرمال» تبدیل شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More