شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس دفتر روحانی: جهانگیری در دولت نقش پررنگ و تعیین‌کننده دارد

 

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه، در پایان جلسه هیات‌دولت، استعفای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌ جمهوری از سمت خود را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، واعظی با اشاره به اینکه جهانگیری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم «نقش بسیار پررنگ و تعیین کننده» دارد، مساله استفعای معاون اول روحانی را تکذیب کرد و گفت جهانگیری «نفر دوم دولت است و وظیفه همه وزرا و همه اعضا دولت این است که با ایشان هماهنگ باشند».

سخنان واعظی درحالی مطرح می‌شود که اسحاق جهانگیری خود روز یک‌شنبه گفته بود: «تا این لحظه اجازه برکناری منشی خود را هم پیدا نکردم». این سخنان جهانگیری با واکنش برخی چهره‌های سیاسی مواجه شده بود. از جمله غلام‌حسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی - که جهانگیری هم از اعضای آن است - گفته بود اگر جای جهانگیری بود، از سمت خود کنار می‌رفت.

سخنان جهانگیری باعث شد که الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس و مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از احتمال کنار رفتن جهانگیری خبر دهد: «مجموع اخبار و تحلیلم این است که اسحاق جهانگیری قصد رفتن از دولت روحانی را کرده است.»

تاکنون اما غلام‌حسین کرباسچی و مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس، خبر استعفای جهانگیری را تکذیب کرده‌اند.

با این‌حال، محمود واعظی این سخنان جهانگیری را به شکل دیگری تعبیر کرد. به گفته او، در آن جلسه «آقای شریعتمداری قبل از سخنرانی آقای جهانگیری صحبت کرده بودند و مفصلاً خواستار افزایش اختیارات بسیار بالای وزرا شده بودند و آقای جهانگیری آنجا گفتند که شما که آن‌قدر از ما اختیارات می‌خواهید - حالا چه به طنز چه غیر آن - مطرح کردند که ما اختیار عزل منشی خود را هم نداریم. اما شما که می‌دانید قدرت آقای جهانگیری چگونه است».

هم‌زمان روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی، در شماره امروز خود نوشت که اسحاق جهانگیری و حسن روحانی دوشنبه‌شب با هم دیدار کرده‌اند. به ادعای این روزنامه، در این دیدار، دوطرف گلایه‌های خود را مطرح و در نهایت با هم «تجدید میثاق» کرده‌اند.

با این‌حال، این نخستین‌بار نیست که از محدودشدن اختیارات و احتمال استعفای جهانگیری سخن به‌میان آورده می‌شود. با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی و حضور محمود واعظی در سمت ریاست دفتر حسن روحانی، اخبار مختلفی درباره محدودشدن نقش جهانگیری در دولت به‌گوش می‌رسید.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More