شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت: در صورت تصویب قطعنامه شورای حکام، در توافق تهران تجدیدنظر می‌کنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهدید کرد در صورت تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی، توافق بین آژانس و ایران را «بازنگری» خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام از قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت تعلیق اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران حمایت کرده‌اند و این قطعنامه قرار است روز جمعه در شورای حکام آژانس به رای گذاشته شود. 

اما ربیعی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «در پاسخ به زمزمه کشورهای اروپایی، نماینده کشورمان طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران، قطعا واکنش مناسب و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد؛ از جمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.»

او ادامه داد: «توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس اقدامی توازن‌بخش برمبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات خود، متقابلاً تعهداتش را بطور جزئی یا کلی متوقف کند.»

به گفته سخنگوی دولت ایران، توافق اخیر صورت‌گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان‌دهنده «حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان‌بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه‌ناپذیر ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای» است.

کمی پیشتر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، از دو احتمال آرام شدن یا وخیم‌تر شدن اوضاع درباره برنامه هسته‌ای ایران در پی مذاکرات کنونی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

اولیانوف در حساب توییتر خود نوشت: «تا دو روز دیگر پاسخ مشخص می‌شود. در هر صورت، روسیه به طور فعالانه به نفع سناریوی اول تلاش می‌کند.»

علاوه بر سخنگوی دولت ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به تصویب احتمالی قطعنامه علیه تهران در شورای حکام هشدار داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیش‌نویس این قطعنامه تاکید دارد پس از توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، امکان تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور وجود ندارد.

همچنین در پیش‌نویس این قطعنامه از ایران خواسته شده بلافاصله به خواسته‌های آژانس در مورد توافق پادمان پاسخ مثبت دهد. 

ایران از ۵ اسفند ماه ۹۹ به دنبال تصویب یک قانون در مجلس شورای اسلامی، اجرای پروتکل الحاقی را معلق کرد و به جای آن یک توافق سه ماهه با آژانس به امضا رساند. 

هفته گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشف ذرات اورانیوم با غنای بالا در برخی از تاسیسات اعلام نشده ایران گزارش داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More