شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی قوه قضاییه: پرونده روح‌الله زم را از پنج بازداشتی دیگر تفکیک کردیم

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، اعلام کرد که قرار است به زودی دادگاه رسیدگی به پرونده روح‌الله زم، مدیر سابق کانال تلگرامی آمدنیوز، برگزار شود و پرونده زم از پنج متهم دیگری که در این رابطه بازداشت شده‌اند، تفکیک شده است.

اسماعیلی، روز شنبه ۱۹ بهمن، به رادیو تهران گفت که پرونده زم «غیر از متهم اصلی، پنج بازداشتی دیگر نیز دارد و افرادی هم احضار شدند که پرونده در دست بررسی است».

او ادامه داد: «ما پرونده روح‌الله زم را تفکیک کردیم تا به طور مجزا به آن رسیدگی شود، پرونده افراد دیگر هم به مرور زمان رسیدگی خواهد شد.»

سخنگوی قوه قضاییه از ارائه جزئیات درباره پرونده متهمان دیگر خودداری کرد و فقط گفت که این متهمان «از طیف‌های مختلف» هستند و «تا زمانی که پرونده رسیدگی نشود، نمی‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم».

روز سه‌شنبه، خبرگزاری فارس، از برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده زم، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی خبر داد.

قاضی صلواتی به همراه قاضی محمد مقیسه به دلیل نقض حقوق بشر و «دادرسی غیر عادلانه در دادگاه‌های نمایشی رژیم ایران» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

علی القاصی، دادستان تهران، روز دوشنبه ۱۴ بهمن، از صدور کیفرخواست زم خبر داده بود. با این حال روز دقیق برگزاری اولین جلسه دادگاه و علنی یا غیرعلنی بودن آن هنوز مشخص نیست.

سپاه پاسداران ۲۲ مهر در بیانیه‌ای از بازداشت زم که در فرانسه اقامت داشت، خبر داد و از او به‌عنوان یکی از «سرشاخه‌های رسانه‌ای دشمن و جنگ روانی» نام برد. اما مهسا رازانی، همسر زم اعلام کرد که همسرش پس از سفر به عراق، در بغداد از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ربوده شده است.

 

بازداشت پنج نفر در ارتباط با کلاهبرداری از نامزدهای مجلس

سخنگوی قوه قضاییه همچنین بازداشت پنج نفر در ارتباط با کلاهبرداری از کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی برای احراز صلاحیت آن‌ها را تایید کرد و گفت: «این افراد کلاهبردار هستند و هیچ ارتباطی با شورای نگهبان و بررسی صلاحیت‌ها ندارند.»

او با بیان این که «به زودی به پرونده رسیدگی و متهمان معرفی می‌شوند»، ادامه داد: «این پرونده کلاهبرداری است و رشوه نیست، زیرا بین اتهام کلاهبرداری و رشوه تفاوت وجود دارد؛ در اتهام رشوه مامور دولت برای ارائه خدمات وجهی را دریافت می‌کند که در این پرونده از بخش‌های حاکمیتی هیچ فردی حضور ندارد.»

پیشتر، محمود صادقی، نماینده مجلس، گفته بود افرادی در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس واسطه‌گری می‌کنند و تا چهار میلیارد تومان رشوه می‌گیرند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More