شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر افغانستان: ایران شلیک به خودروی مهاجران افغان در یزد را پذیرفت

عبدالغفور لیوال،‌ سفیر افغانستان در ایران،‌ پس از سفر به یزد برای بررسی حادثه سوختن خودروی مهاجران افغان اعلام کرد مسئولان جمهوری اسلامی شلیک به خودروی این مهاجران را پذیرفته‌اند.

سفیر افغانستان در تهران روز شنبه ۱۷ خردادماه با انتشار ویدیویی اعلام کرد با مجروحان حادثه آتش‌سوزی خودرو و مسئولان دولت در یزد دیدار کرده است. او گفت در پی گفت‌وگو با مسئولان ایرانی مشخص شد که «قاچاقبران انسان» تعدادی از مهاجران را به ایران انتقال می‌‌داده‌اند.

او همچنین اشاره کرد که مسئولان ایران شلیک به خودروی حامل این مهاجران را پذیرفته‌اند.

این اظهارات لیوال با واکنش رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا در وزارت امور خارجه ایران،‌ مواجه شد. او در توییتر خود نوشت: «اجازه دهید با کلمات بازی نکنیم. پلیس ایران به قاچاقچیان شلیک می‌کند. چه قاچاقچی مواد مخدر باشد چه قاچاقچی انسان، اگر به اخطار پلیس توجه نشود.»

هم‌زمان مریم سما، نماینده پارلمان افغانستان،‌ ضمن انتقاد از حکومت ایران در ارتباط با این حادثه در صفحه توییتر خود نوشت: «رهبران حکومت‌ها از عدالت به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. ‏به موضوع جورج فلوید در آن سوی دنیا واکنش نشان می‌دهند؛ آیا عدالت برایشان در کشور همسایه، هم‌زبان و مسلمان افغانستان هم مساله است؟»

نیروی انتظامی استان یزد پیشتر درباره این موضوع ضمن اشاره به ورود قاچاقچیان مواد مخدر و اتباع غیرمجاز از محور مواصلاتی یزد اعلام کرده بود در این حادثه «تیر هوایی» شلیک شد.

عباسعلی بهدانی‌فرد،‌ فرمانده انتظامی این استان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ضمن اشاره به برخورد با سه خودروی اتباع غیرمجاز گفته بود: «از بین این خودروها یک دستگاه خودرو به فرمان ایست پلیس و صدای تیر هوایی توجهی نکرده و با استفاده از سیستم دودزا و احتراق با سرعت زیاد متواری شد.»

او ادامه داد: «با وجود پنچری لاستیک،‌ خودرو بیش از هشت کیلومتر ادامه مسیر داده و به علت داغ شدن رینگ‌ها بر اثر اصطکاک،‌ استفاده از سیستم احتراق دودزا و آتش گرفتن جلوی خودرو و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه،‌ خودرو از جاده منحرف و به گاردریل وسط جاده برخورد کرد.»

در این حادثه سه نفر که در صندوق عقب این خودرو بودند در همان زمان جانشان را از دست دادند.

کشته شدن اتباع افغان در یزد دومین مورد از جان‌ باختن مهاجران این کشور است که در یک ماه اخیر به مورد اختلاف میان تهران و کابل تبدیل می‌شود.

 

اشتری: در هریرود مقصر نبودیم

پیش از حادثه یزد،‌ در اردیبهشت‌ماه کشته شدن تعدادی از مهاجران افغانستان که به صورت غیرقانونی از مسیر دهنه ذوالفقار وارد ایران شده و از سوی نیروهای مرزبانی ایران بازداشت شدند،‌ موضوع اختلاف بود.

رسانه‌های افغانستان به نقل از شاهدان عینی گزارش داده‌ بودند که در آن حادثه مرزبانان ایرانی شهروندان افغانستان را مجبور کردند خود را به آب اندازند.

پلیس ایران در آن حادثه نیز ارتباط فیلم‌های منتشر شده با مرزهای مشترک ایران و افغانستان را رد کرده بود.

پس از تشکیل کمیته مشترک از سوی تهران و کابل در این زمینه اکنون حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، می‌گوید: «غرق شدن چند تبعه افغان در رودخانه مشترک مرزی ارتباطی با مرزبانی نداشته و در بررسی‌ها مشخص شد که قصوری از سوی مرزبانان ایران، صورت نگرفته است.»

او روز یکشنبه اعلام کرد «شرایط جوی»، «بارندگی‌ها»، «افزایش حجم آب رودخانه» و «تاریکی شب» می‌تواند عامل موثری بر این حادثه باشد.

محسن بهاروند،‌ معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه، نیز حادثه هریرود را نتیجه «ترددهای غیرقانونی» در مرز مشترک ایران و افغانستان خوانده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More