شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سکوت وزارت بهداشت؛ ظریف در مسکو واکسن روسی را تایید شده اعلام کرد

در حالی که وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در ایران هنوز بررسی و تایید واکسن کرونای ساخت روسیه را اعلام نهایی نکرده‌اند،‌ محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه،‌ طی سفری به مسکو به صورت ناگهانی از تایید و ثبت آن در ایران خبر داد.

ظریف روز سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه طی سفر به روسیه و دیدار با سرگئی لاوروف،‌ همتای خود، گفت: «واکسن روسی اسپوتنیک روز گذشته در ایران ثبت و از سوی مسئولان بهداشتی تایید شد.» او اشاره‌ای به جایگاه و عنوان این مسئولان حکومت ایران نکرد.

ظریف افزود: «امیدواریم به زودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه تولید مشترک آن را داشته باشیم.»

وزارت بهداشت و مقام‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون تایید و بررسی علمی این واکسن را نهایی اعلام نکرده بودند.

ظریف اشاره نکرد چه زمانی و طی چه مرحله‌ای تایید این واکسن صورت گرفته است. مقام‌های وزارت بهداشت نیز پس از او هنوز درباره این موضوع اظهار نظر نکرده‌اند.

تاخیر در واردات و سخنان متناقض مقام‌های ارشد دولت و وزارت بهداشت درباره تامین واکسن کرونا طی هفته‌های گذشته با واکنش شهروندان در رسانه‌های اجتماعی مواجه شده است.

پیش از این در آذرماه سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی گفته بود: «متخصصان و مقام‌های ایرانی تاکنون مذاکراتی را با طرف روسی برگزار کرده‌اند و با تولیدکنندگان روسی واکسن کرونا همکاری می‌کنند و در زمان حاضر اسناد در این زمینه بررسی می‌شود.»

قبل از او نیز ایرج حریرچی،‌ معاون کل این وزارتخانه،‌ در واکنش به ساخت واکسن روسیه به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «اگر واکسنی برای کرونا در دنیا تولید شود و کیفیت لازم را داشته باشد آن را برای مردم‌مان تهیه خواهیم کرد.»

حریرچی در زمینه شیوه تصمیم‌گیری وزارت بهداشت در قبال واکسن روسی به دو راه اشاره کرده بود: «یکی اینکه این واکسن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشد و یکی هم از طریق همکاری‌های دو جانبه.»

این واکسن با آنکه از سوی دولت روسیه تایید شده و برای واکسیناسیون عمومی در این کشور مورد استفاده قرار گرفته،‌ اما هنوز تایید سازمان جهانی بهداشت را کسب نکرده است.

واکسن روسیه با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و توسط مرکز ویروس‌شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه ساخته شد.

روسیه تاکنون میزان مختلفی از اثرگذاری و موفقیت این واکسن، از جمله حدود ۹۲ و ۹۵ درصد، را در مراحل مختلف آزمایش و تزریق اعلام کرده است.

ایران در حالی هنوز هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده چینی،‌ روسی،‌ بریتانیایی-سوئدی و آمریکایی را وارد نکرده که کشورهای دیگر منطقه از جمله عربستان سعودی،‌ امارات متحده عربی و ترکیه واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های وارداتی را آغاز کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ روز ۱۹ دی‌ماه واردات واکسن‌های ساخت بریتانیا و آمریکا را ممنوع اعلام کرد و کارایی آن‌ها را زیر سوال برد.

ایران ساخت واکسن‌های داخلی را در دستور قرار داده که مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، می‌گوید شبیه واکسن‌هایی خواهد بود که در چین و روسیه تولید شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More